"Her oyunculuk metodu zamanla gücünü yitiriyor"

Sektöre birçok yeni isim kazandıran Erdem Ergüney gençlerle çalışmanın kendisini de zinde tuttuğunu söyleyerek, “Gençlerle çalışmak, değişen zamanın ruhuna ayak uydurmak, farklı bakış açılarını anlamak oyuncu olarak beni de zinde ve diri tutuyor. Karşılıklı öğrenme süreci yaşıyoruz” diyor.

Mavera dizisinde Kutluk rolüyle yeni bir tarihi karakterle izlediğimiz Erdem Ergüney oyunculuğun yanında uzun süreden beri oyuncu koçluğu ve menajerliği de yapan bir isim. Sektöre birçok yeni isim kazandıran Ergüney gençlerle çalışmanın kendisini de zinde tuttuğunu söyleyerek, “Gençlerle çalışmak, değişen zamanın ruhuna ayak uydurmak, farklı bakış açılarını anlamak oyuncu olarak beni de zinde ve diri tutuyor. Karşılıklı öğrenme süreci yaşıyoruz” diyor. Genç oyuncuların sektörde var olma çabalarını yorumlayan başarılı oyuncu; “Tecrübelerimin ve gözlemlerimin bana öğrettiği şu; gençler günümüzde sonuç odaklı yaşıyor. Gençlerden çok umutluyum” diyor. Metot oyunculuğu hakkında da konuşan Erdem Ergüney bir metot yerine asıl olanın her oyuncunun kendi yöntemini oluşturması gerektiğini söylüyor ve şöyle diyor; “Bence farklı metotları bilmek oyuncunun farklı bakış açısına sahip olmasını sağlar. Ancak nihayetinde insan çok değişken bir canlı ve her metot zamanla gücünü yitiriyor. Asıl olan her oyuncunun kendi yöntemini belirlemesidir. Unutmamalıyız internet ve dijital dünyanın bu derece baskın olduğu bir çağda iki saatlik piyeslerden, 10 dakikalık video içeriklerine geçişi ancak kendi metotlarımızı oluşturarak yakalayabiliriz.”

TRT 1’de yayınlanan Mavera dizisi hayırlı olsun. Sizi genellikle başarılı işlerde izliyoruz. Hoca Ahmed Yesevi’nin hikayesini anlatan Mavera dizisini kabul etmenizdeki en önemli sebep neydi? 

 Uzun soluklu, kalabalık kadrolu ve büyük prodüksiyon isteyen dizilerde oynamak, seyircilerin izlemekten keyif aldığı dizilerde yer almak, öncelikle şanslı biri olduğum manasına geliyor benim için. Her oyuncu gibi bende oynadığım tüm dizilerde bir takım kriterlere özen göstermeye gayret ediyorum. Senaryo, anlatım biçimi, diyaloglar, içeriği önemli, sonra yönetmen, oyuncuların kimler olduğu, yapım şirketi ve bana önerilen rolün dizi içeriğine katkısı. Mavera dizisi içinde değerlendirmelerimi bu yönde yaptım. Tarihi bir kişiliği, onun yaşam hikayesini nasıl işlediğine baktım. Zor olanı seçmişti senaristler. Tarihi ve dini bir kişiliği dine yaslanmadan kendilerince dönemin şartlarını da sergileyecek bir içerikle anlatmaları temel seçim nedeni oldu. Bana önerilen rolün anlatımdaki yeri ve tabi ki hemen öncesinde Payitaht Abdülhamit dizisinde beraber çalıştığım insanlardı. Keyifli ama zor bir işi kısa zamanda tüm imkanları kullanarak seyircimize ulaştırmaya çalıştık, umarım başarmışızdır.

Her oyunculuk metodu zamanla gücünü yitiriyor

 

Dizide nasıl bir karaktere hayat veriyorsunuz?

 Kutluk, yüzyıllardır yaşanan trajedinin bir örneğini sunuyor dizide, kendi halinde otacılık ve çobanlık yaparak yaşayan bir Yörük. Obasındaki insanlara, yardıma ihtiyacı olanlara şifa dağıtmaya çalışan, yüreği sevgi dolu merhametli bir adam. Gücü eline geçiren zalim bir topluluğun saldırıları sonucunda sevdiklerini, dostlarını kaybediyor. Kızı ve oğlu ile beraber yeni bir hayat, bir umut, bir başlangıç için Bağdat'a göçüyor. Maalesef değişen bir şey olmuyor. Bağdat'ta da güç sahibi olanlar zulümlerini yağdırıyorlar onun ve yeni yerleştiği obanın üstüne yaşama tutunmasını Hace Ahmed Yesevi sağlıyor.

Dönem işleri gerek prodüksiyon gerekse oyunculuk anlamında zorlu işlerdir bu bağlamda siz neler söylemek istersiniz? 

Büyük prodüksiyonlar kapsamlı ve uyumlu çalışmayı mecbur kılan işler oluyor. Kalabalık oyuncu kadrosu, kalabalık ekip, çok fazla mekan, çok fazla malzeme ve ekipman, koordinasyon oluşunca beraber çalışmak çok keyifli hal alıyor. Dönem işlerinin kendine has bir havası oluyor. Kostümler, dekorlar, tarihin içinde yolculuk başladığında sorunların üstesinden geliyorsunuz.

Hikaye ve karakterinizle ilgili tarih kitaplarını inceler misiniz? Tarih kitaplarında gezinirken sizi şaşırtan bilgiler oldu mu? 

 Eğer tarihsel bir dizide oynayacaksam, zamanımın elverdiği ölçüde dizinin geçtiği dönemi, o dönem içindeki yaşam tarzını, konuşma biçimini anlamaya, öğrenmeye ve uygulamaya çalışıyorum. Tarih kitaplarından belli başlı toplumsal olayları öğrenebiliyorsunuz, savaşlar, isyanlar, göçler gibi ama sosyal yaşam, ilişkiler, davranış biçimi gibi olguları senaryonun oluşturduğu kurmacanın içerisinde yönetmen ve oyuncu arkadaşlarınızla beraber elimizden geldiğince ortak bir dille seyirciye göstermek bize kalıyor.

“Yapımcının ve oyuncunun ne beklediğini iyi bilen biri menajer olmalı”

Biz sizi başarılı oyunculuğunuz ile tanıdık ancak bir yandan da menajerlik yapıyorsunuz. Sizce oyunculuğu bilen bir menajer ile çalışmanın avantajları nelerdir? 

Evet bir yandan menajerlikte yapıyorum, bu soruyu beraber çalıştığım oyuncu arkadaşlarımın yanıtlaması gerek aslında ama ben şöyle ifade etmek isterim, oyuncunun içinde var olacağı işten ne beklediğini, nasıl bir bakış açısı olduğunu bilen, bunun yanında yapımcının oyuncudan beklentilerini bilen ve karşılıklı dengeyi gözeten birinin menajeriniz olması sizi rahatlatan bir durum olsa gerek...

Özellikle yeni gençlere destek olup bireysel oyunculuk dersleri verdiğinizi biliyoruz. Gelecek nesilden umutlu musunuz? Sizce gençlerin bu yolculukta özellikle nelere dikkat etmesi gerekiyor?

 Uzun yıllardır farklı platformlarda birçok oyuncuyu veya oyuncu adayını çalıştırdım. Nihayetinde menajerlik çalışmalarıma başlarken profesyonel oyuncuların yanı sıra meslek hayatının başlarında olan oyunculuk bölümü mezunu gençler ve hiç eğitimi olmayan meslek olarak bu işi yapmak niyetindeki insanların arasından seçtiklerimle atölye çalışmaları yapıyorum. Gençlerle çalışmak, değişen zamanın ruhuna ayak uydurmak, farklı bakış açılarını anlamak oyuncu olarak beni de zinde ve diri tutuyor. Karşılıklı öğrenme süreci yaşıyoruz.  Tecrübelerimin ve gözlemlerimin bana öğrettiği şu; gençler günümüzde sonuç odaklı yaşıyor. Süreçten keyif alarak, tüm yaşama yayılan bir keyifle oyunculuğu meslek olarak önce kendilerinin anlamasını ve bunu seyirciye iletmelerini sağlamaya çalışıyorum. Gençlerden çok umutluyum elbette işimizin temel unsuru usta- çırak ilişkisi edinim paylaşılınca güzel.

Her oyunculuk metodu zamanla gücünü yitiriyor

“Farklı metotları bilmek oyuncunun farklı bakış açısına sahip olmasını sağlar”

Oyunculuk metotlarında sizin savunduğunuz ve uyguladığınız metot hangisi ve neden?

Birçok oyunculuk metodu var dünyada. Bunlar daha çok kişilerin zamanla geliştirdiği ve oyunculara katkı sağlaması derecesinde ekol oluşturan metotlardan daha bireysel düzeyde olanlara kadar değişkenlik gösteriyor. Bence farklı metotları bilmek oyuncunun farklı bakış açısına sahip olmasını sağlar. Ancak nihayetinde insan çok değişken bir canlı ve her metot zamanla gücünü yitiriyor. Asıl olan her oyuncunun kendi yöntemini belirlemesidir. Unutmamalıyız internet ve dijital dünyanın bu derece baskın olduğu bir çağda iki saatlik piyeslerden, 10 dakikalık video içeriklerine geçişi ancak kendi metotlarımızı oluşturarak yakalayabiliriz.

Önümüzdeki dönemde yapımcı veya senarist olarak kendi filminizi ya da dizinizi yapmak istiyor musunuz? 

Zamanın neler göstereceğini bilemiyorum, dizi sektörü kendi dinamikleri olan bir yapı. Daha teknik ve matematik bir iş ve o işin profesyonelleri gayet başarılı işlere imza atıyorlar. Kendime ait bir senaryo ile kendi filmimi çekmek fikri henüz hasıl olmadı.  Ben herkesin üzerine çalıştığı, en fazla zaman ayırdığı işi yapması gerektiğini düşünüyorum. Yeterince zaman ayırabilirsem neden olmasın.

Sektördeki dijital gelişmeler sonrası sektörü nasıl değerlendiriyorsunuz?

İnternetin ve ona bağlı dijital alanların gelişmesi çok güzel ve yaratıcı bir duruma işaret ediyor. Tiyatro ve performans sanatları sokaktan salonlara, oradan beyaz perdeye, derken beyaz cama doğru evrildi. Şimdi ise adeta mekansız -zamansız -kuralsız, dünyanın herhangi bir yerinden bir iş yapmak isteyen birinin bir fikri varsa hayata geçirmek için kendine bir kanal açması ve izleyicisi ile buluşması sınır tanımaksızın gerçekleşebiliyor. Büyük bir özgürlük, eşsiz bir yaratıcılık imkanı yeter ki bir fikriniz olsun ve onu izleyici ile buluşturmanın yöntemini oluşturabilin. Kalıplardan, dogmalardan uzak yeni bir anlayış biçimi oluşuyor günümüzde.