Geri Dön

Metabolizma hızını artıracak 11 öneri

Yaşam tarzında yapılacak bazı değişiklerle kışın yavaşlayan metabolizmanın canlandırılması ve ideal kiloya ulaşıp sağlıklı kalmak mümkün olabiliyor.

Metabolizma hızını artıracak 11 öneri

Kış aylarında fiziksel aktivitelerimizin de azalması ile birlikte metabolizmamız da yavaşlıyor. Bu durumda kilo alımı ve bölgesel yağlanmalar kaçınılmaz hale gelebiliyor. Özellikle bahar aylarında metabolizmayı canlandırmak büyük önem taşıyor. Yaşam tarzında yapılacak bazı değişiklerle kışın yavaşlayan metabolizmanın canlandırılması ve ideal kiloya ulaşıp sağlıklı kalmak mümkün olabiliyor. Memorial Hizmet Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Aysu Aydın, metabolizma hızı ölçümü hakkında bilgi verdi.

İdeal bir şekilde ağırlık kaybı sağlayabilmek için bireyin bazal metabolizma hızına (BMH) göre beslenmesinin planlanması gerekir. Bazal metabolizma hızı; bazal koşullar altında solunum, dolaşım, gastrointestinal faaliyetler, kas tonusu, vücut sıcaklığının korunması gibi temel metabolik olayların sürdürülmesi ve böbrek, karaciğer gibi organlar ve endokrin bezlerin fonksiyonlarının devam ettirmesi için harcanan enerji anlamına gelmektedir. Eğer kişi BMH’nin altında besleniyorsa, ideal yağ kaybı yerine su ve kas kaybı oluşmakta, bu da kişinin sağlıksız bir şekilde kilo vermesine neden olarak günden güne yaşam kalitesinin düşmesine neden olmaktadır. Bu şekilde zayıflayan kişilerde tekrar kilo alımı kaçınılmazdır.

Metabolizma hızı ölçümünde doğru merkez çok önemli

Kilo veremediği için ‘Su içsem yarıyor’ diyen kişilerde büyük olasılıkla metabolizma hızı yavaştır. Her bireyin metabolizması farklıdır. Metabolizma hızını belirleyen faktörler arasında; yaş, cinsiyet, vücut ağırlığı, vücut cüssesi ve kompozisyonu, hormonlar, hastalıklar, menopoz, kullanılan çeşitli ilaçlar, diyet ve fiziksel aktivite büyük rol oynamaktadır. Dolayısıyla kişi kilo vermeden önce mutlaka metabolizma hızını ölçtürmelidir.

Birçok merkezde metabolizma hızı vücut analiz cihazlarında formülize edilerek hesaplanmaktadır. Ancak bu tam olarak metabolizma hızını göstermeyebilir. 500 kaloriye kadar varabilecek hesaplama hatası olabilir. Hastanemizde kişinin gerçek metabolizma hızı en son teknoloji uygulanarak hatasız bir biçimde ölçülmektedir. Kişi metabolizmasına uygun beslendiği takdirde; kas ve su yerine yağ kaybeder, ideal kilosuna kavuşur, vücut fonksiyonlarının daha da iyi olmasını sağlayarak yaşam kalitesini mükemmele yaklaştırır.

Metabolizmanız yavaşsa vakit kaybetmeden önlem alın

Bazal metabolizma hızı ölçülecek hasta, en az 8 saat her hangi bir şey yiyip içmemeli ve rahat kıyafetler giymelidir. Ölçüme başlamadan önce kişi, rahat bir yatağa uzanarak 10 dakika dinlendirilir. Bu süre sonunda kalp atışları yavaşlayarak kendini dinlenmeye alır. Özel bir maske takıldıktan sonra 15 dakika boyunca kişinin normal soluk alıp vermesi istenir. Kişinin ortalama oksijen tüketimi, nefes miktarı, nefes sıklığı ve ortalama oksijen yoğunluğuna bağlı olarak metabolizma hızı en doğru şekilde ölçülür. Böylelikle kişinin metabolizmasının hızlı mı yavaş mı çalıştığı öğrenilir. Çıkan metabolizma hızına göre, kişinin beslenme programı ayarlanır. Metabolizma hızı yavaş ise hızlandırıcı metotlar önerilir. Beslenme ve fiziksel aktivite durumunuz yeniden düzenlenir. Kişi hazırlanan beslenme programına uyduğu takdirde ideal kilosuna kısa sürede kavuşabilmektedir.

Metabolizma hızınızı artırmak için;

1. Güne uyanır uyanmaz 1 bardak su içerek başlayın.

2. Uyandıktan sonra kahvaltınızı ilk yarım saat içerisinde yapmaya özen gösterin. Bu şekilde metabolizmanız hızlanacaktır.

3. Metabolizmayı hızlandırma için, susamasanız bile günde 2-2,5 litreye yakın su tüketin.

4. 2,5-3 saatte bir beslenerek, metabolizmanızın düzenli çalışmasını sağlayın.

5. Eğer kişinin herhangi bir problemi yoksa gün içerisinde 2 fincan yeşil çay, 2 fincan kahve içebilir.

6. Hamur işleri metabolizmanızı ağırlaştırır, o nedenle tüketmekten kaçının.

7. Et, tavuk, balık, yumurta, süt, yoğurt gibi protein ağırlıklı beslenme metabolizmanızı hızlandırır. Ancak protein miktarının günlük gereksiniminize göre ayarlanması çok önemlidir.

8. Kışın vücudumuz ısı değişikliğine uyum sağlayabilmek adına harcadığı enerjiyi düşürmektedir. Bu nedenle metabolizmanın canlandırılması için fiziksel aktiviteler artırılmalıdır. Haftanın 2 günü orta tempolu 45 dakikalık yürüyüşler iyi gelecektir

9. Özellikle lifli besinler tercih edilmelidir.

10. Zencefil, zerdeçal ve tarçın gibi baharatlar metabolizmanızın hızlanmasına yardımcı olur. Her akşam 1 kase yoğurdun içerisine 1 çay kaşığı bu baharat karışımını ekleyerek tüketebilirsiniz.

11. Eğer tiroit ve hipertansiyon hastalığınız yoksa sabahları aç karnına 1 çay kaşığı tere tohumunu çok az balla karıştırarak tüketebilirsiniz.

Eda İle Ne Konuştuk? - Sibil ÇetinkayaSempatik tavırları ve giyim tarzı ile birçok kişinin beğenisini kazanan Sibil Çetinkaya, Eda Özdemir'in bu haftaki konuğu oldu.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Maddi kaynaklarınızla ilgili değişiklikler gündeminizi etkileyebilir. Bu konuda yeni fikirler geliştirebilir ve bunları hemen uygulamaya koymak isteyebilirsiniz. Sabah saatlerinde olaylara karşı çok daha iyimser yaklaşacağınız zamanlar var. İş hayatınızda başkalarından alacağınız destekler sizi rahatlatacaktır. İlerleyen saatlerde iletişime daha açık olacaksınızDevamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Olumlu adımlar atmak isteyeceğiniz bir gündesiniz. Yeni fikirler ortaya atabilirsiniz. Kişisel açıdan önem verdiğiniz konularla ilgilenebilirsiniz. İmaj değişikliği yapmak size iyi gelebilir. Sabah saatlerinde ilgilendiğiniz konularda abartıya kaçma eğiliminde olabilirsiniz. İlerleyen zamanlarda keyif aldığınız şeylere para harcamaktan çekinmeyeceksiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bilemediğiniz konular tarafından çevrelendiğinizi hissedebilirsiniz. Sabah saatlerin de zevklere düşkünlük söz konusu. Bugün hareketli ve iletişime dayalı bir gündesiniz. Gizli kalan konular gündeminizi etkileyebilir. Bu konuda kabullenme içine girmek sizi rahatlatabilir. Akşamüstü kendinizi daha rahatlamış hissedebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gelecek beklentilerinizle ilgili yeni fikirler üreteceğiniz ve harekete geçmekte zorlanmayacağınız bir gündesiniz. Sabah saatlerinde işlerinizin rast gitmesinden dolayı kendinizi şanslı hissedebilirsiniz. İlgilendiğiniz konularda abartıya kaçabilirsiniz. İlerleyen saatlerde ticari görüşmeler yapacağınız zamanlar olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızla ilgili konular gündeminizi oluşturabilir. Hedeflerinize ulaşmak için yapıcı hareketler içinde olmalısınız. Parasal konularınızla daha fazla ilgilenmek zorunda kalabilirsiniz. Sabah saatlerinde olayları fazla abartma eğilimindesiniz. Zevk aldığınız konularla ilgilenmek size iyi gelecektir. Akşam sanatsal aktivitelerde bulunabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yeni konulara ilgi duyacağınız günlerden birindesiniz. Hayatınızdaki olaylarda bütünü görmek için adımlar atabilirsiniz. Yeni fikirlerinizi açıkça ifade etmek isteyeceksiniz. Sabah saatlerinde işlerinizi aksatıp kendinizle ilgilenmek isteyebilirsiniz. Yakın çevrenizle iletişim halinde olmak size iyi gelecektir. Akşam saatlerinde hareketli zamanlar sizi bekliyor.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Endişelendiğiniz konularla ilgilenmek durumunda kalabilirsiniz.  Ortaklı konular gündeminizi etkileyebilir. Kriz yaratan koşullara daha fazla dikkat etmeniz gereken zamanlar var. Duygusal yönden bağlayıcı koşullar söz konusu olabilir. İletişimi bol hareketli bir gündesiniz. Akşam saatlerinde rahatlamak için alışveriş yapmak isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Hayatınızdaki ikili ilişkilerinizle ilgili konular gündeminizi oluşturabilir. Karşınızdaki kişilerle denge kurmak isteyebilirsiniz. Yapıcı durumların oluşacağı işlerle ilgilenebilirsiniz. Parasal konulara karşı dikkatli davranmalısınız. Eşinizden beklemediğiniz haberler alabilirsiniz. Akşamlar ticari konular ve anlaşmalar gündeme gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızdaki koşullarınız gündeminizi etkileyebilir. Sizi yoran yıpratan koşullara karşı dikkatli olmalısınız. Çalışma arkadaşlarınızla birlikte yaratıcı fikirlerinizi paylaşmak için toplantılar yapabilirsiniz. Yeni bir hizmet ortaya koymak için çalışmalara başlayabilirsiniz. İlerleyen saatlerde ticari görüşmeler yapabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Kendinizi ifade edeceğiniz işlere yoğunlaşabilirsiniz. Sabah saatleri ilgilendiğiniz konularla ilgili daha kolay risk alabileceksiniz. Şanslı zamanlar söz konusu. Zevklerinizde abartıya kaçma eğiliminde olabilirsiniz. Parasal konular gündeminizi etkileyebilir. Yeni fikirlerinizi etrafınızdakilerle paylaşmak için organizasyonlar yapabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ailenizle ait konular gündeminizi etkileyebilir. Yapıcı konularla ilgili konuşup, ortak kararlar alabilirsiniz. Sabah saatlerinde olaylara karşı çok daha iyimser yaklaşabilirsiniz. Güven arayışında olacağınız zamanlar var. Emlak konularıyla ilgili yeni girişimlere atılmak isteyebilirsiniz. İlerleyen saatlerde çevrenizdekilerle birlikte hareketli zamanlar geçirebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yapıcı hareketin, iletişimin yoğun olduğu bir gündesiniz. Sabah saatlerinde şanslı olduğunuz zamanlar var. İyimser tavrınızla işlerinizin daha kolay ilerlemesiniz sağlayabilirsiniz. Yakın çevrenizdeki dedikodular kulağınıza gelebilir. Akşam saatlerinde zekânızı kullanacağınız işlere yönelebilirsiniz. Ticari anlaşmalar söz konusu.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet