Sınav kaygısı nedir?

Normal Seviyede Kaygı Fayda Sağlıyor!

Sınav kaygısı, sınav durumlarıyla doğrudan ilişkili olan bir kaygıdır. Sınav kaygısı, sınav zamanlarında meydana gelen, yüksek sıkıntı ve endişeye neden olan psikolojik bir durumdur. Kişilerin çoğu katılacakları sınavlardan önce kaygı ve korku yaşar.

Aslında aşırı olmayan normal ölçüde yaşanan sınav kaygısı sağlıklı bir duygudur ve kişiyi psikolojik ve fizyolojik açılardan hedefe yönelik daha güçlü tutar ve ortaya daha iyi bir sonucun çıkmasına yardımcı olur. Fakat bu kaygı ve korkunun düzeyinin aşırıya kaçması, kişiyi olumsuz yönde etkileyerek, yaşanan durumla başa çıkamamasına, performansının düşmesine ve konsantrasyonunun bozulmasına sebep olabilir.

Bu kaygı kişide çeşitli ölçülerde fiziksel, bilişsel, davranışsal ve duygusal semptomlara sebebiyet verebilir. Sınav kaygısını aşırı seviyelerde yaşayan kişi, ister çocuk isterse yetişkin olsun, kesinlikle psikolojik bir destek almalıdır.

Kaygının çok fazla olması ya da kaygının hiç olmaması istenen bir durum değildir. Kaygının kontrol edilerek orta düzeyde bir kaygı yaşanması çocuğa başarıyı getirecektir.

Psikolojik ve Fizyolojik Semptomlar Yaratıyor...

Sınav kaygısı, öğrenilen bilgilerin sınavda hatırlanmasına, etkili bir şekilde kullanılmasına engel olan kaygı durumudur. Öğrencilerin sınava yüklediği anlam, sınavla ilgili sahip olduğu şemalara bağlı olarak sınav kaygısı oluşabilir.

Sınav kaygısı kişilerde, psikolojik ve fiziksel olarak çeşitli semptomlar yaratabiliyor.

Bunlar;

Terleme, bulantı, kalp çarpıntısı, baş ağrısı, titreme, üşüme, ağızda kuruluk, nefes alıp vermede zorlanma, ishal ya da kabızlık, yorgun ve bitkin hissetme...

Bunun yanında;

Uyuma zorluğu, beslenme düzeninde değişiklik, öfke nöbetleri, gerginlik, stress, odaklanma problemi gibi sorunlardır.

Pandemi Sınav Kaygılarını Daha da Artırdı

Pandemi süreci yaklaşık 1,5 yıldır dünyadaki herkesi psikolojik olarak çok fazla etkiledi. Kişilerde kaygı hissine neden olan sınavlar, pandemi sürecinin ağır etkileri ile birlikte maksimuma yükseldi diyebiliriz.

Gelen hastalarımızdan aldığımız yorumlarda bu yönde. Sosyalleşmenin ve rahatlamak için gerçekleştirilen aktivitelerin durması, özellikle sınava girecek olan çocuk ve gençlerin kaygı, heyecan ve stres duygularının daha da artmasına zemin hazırladı.

Evde sürekli kapalı kalma, arkadaşlarla görüşememe, sosyal ve sportif etkinliklerin yapılamaması, sağlığını kaybetme korkusu, yakınlarım zarar görecek telaşı, belirsizlik gibi pandemi zorlukları, sınava girecek olan kişilerin sürekli kendini eleştirmesine, negatif düşünmesine, çaresizlik duygusuna kapılmasına ve motivasyon kaybına neden oldu.

"Ben sınavda kontrolümü kaybedeceğim, sınavı kazanamayacağım, başarısız olacağım" düşünceleri kişilerin zihinlerini daha fazla meşgul etti.

Bu nedenlerle de, psikolojik destek almak isteyen kişilerin sayısı, pandemi nedeniyle çok fazla arttı.

Bu Durumda Hangi Adımlar Atılmalıdır?

Eğer sınav kaygısını yaşayan bir çocuk ise, ailesinin desteğini alması, üzerindeki baskıyı daha az hissetmesini sağlayacaktır. Ailenin çocukla sürekli iletişim halinde olması, onun yaşadığı duyguları anlaması, empati kurması ve yaşadığı zorluğu paylaşması çocuğun yükünü hafifletecektir.

Bu kaygıyı yaşayan ergen veya yetişkin biriyse, kendine vakit ayırması, keyif aldığı aktivitelere odaklanması, yeni hobiler edinmesi, kaygısının azalmasını sağlayacak, motivasyonunu yükseltecek, olumsuz duyguları boşaltabileceği alanlar yaratılması ,bu olumsuz duyguları pozitife çevirecek meşgalelere eğilmesi ona iyi gelecektir.

Kagıyı yaşayan kişiler yaşına ve şartlarına uygun olarak bunları uygulayabilirler fakat bu yeterli değildir. Sınav kaygyısı yaşayan kişilerin ya da ailelerinin bunun farkında olması kesinlikle bir uzmana danışarak, kaygıyı kontrol etmek için profesyonel destek almaları da gerekir.

Aileler bir uzmandan destek alarak bu problemlerin üstesinden gelerek çocuklarına yardımcı olacak ve sürecin daha sağlıklı geçmesini sağlayacaklardır.

Mine Ağır

Psikoterapist