Güçlü bağışıklığın anahtarı

Mevsim geçişi yaşadığımız şu günlerde pek çok hastalığa karşı sağlam durabilmek bağışıklık sistemimizi güçlendirmekten geçiyor. Herbalife Nutrition Beslenme Danışma Kurulu Üyesi Prof. Dr. İsmet Tamer, sağlıklı yaşarken hastalıklardan ve enfeksiyonlardan korunmak için dikkat edilmesi gerekenler konusunda önerilerde bulunuyor.

Güçlü bağışıklığın anahtarı

- Mevsim geçişlerinde bizi en çok neler etkiliyor?

Mevsimsel ve çevresel değişiklikler, dengesiz ve yetersiz beslenme, uzun süreli ve yoğun psikolojik stres altında kalma, genel hijyen kurallarına uymama ve uykusuzluk gibi faktörler bağışıklık sistemimizin zayıflamasına, hatta çökmesine neden olabiliyor. Yaşın ilerlemesi, aşırı şekerli bir diyet, obezite, aşırı alkol ve sigara tüketiminin yanı sıra bazı beslenme yetersizlikleri de bağışıklık sisteminin işlevini azaltan en önde gelen nedenler arasında yer alıyor.

- Sağlıklı yaşamak ve hastalıklardan korunmak isteyenler yaşamlarını nasıl düzenlemeli?

* Kirli hava ve sulardan uzak kalmalı

* Stresle baş etmenin yollarını öğrenmeli

* Sigara içmemeli, alkol alımını asla abartmamalı

* Temizliğe dikkat etmeli, elleri sık sık yıkamalı

* Bol bol güneşe çıkmalı, özellikle açık havada her gün en az yarım saat yürüyüş yapmalı

* Hayvansal ve bitkisel proteinlere her öğünde yer vermeli

* Her öğünde mutlaka her renkten taze sebze ve meyve tüketmeli, sebze ve meyveleri mümkünse kabuğuyla, yoksa kabuklarını ince soyarak ve pişirmemiz gerekiyorsa az suda taze pişirip yemeli

* Omega-3 gibi sağlıklı yağların bağışıklık güçlendirici etkisi için haftada 2-3 kez taze balık tüketmeli, soğuk sıkım zeytinyağı, kabuklu yemiş ve keten tohumunu beslenmemize eklemeli

* İyi ve kaliteli bir uykuyu alışkanlık edinmeli

- Vücudumuzu güçlendirmek için nasıl beslenmemiz gerekiyor?

Vücudumuzun diğer sistemleri gibi bağışıklık sistemimiz de bir denge ve uyum içinde fonksiyon gösterir ve ihtiyaçları düzenli olarak karşılanmazsa işlevlerini düzgün şekilde yerine getiremeyebilir. Çevresel faktörlere ciddi anlamda müdahale edemesek de en azından onların vücudumuzda ortaya çıkardığı serbest radikal diye adlandırdığımız zararlı moleküllerden kendimizi koruyabiliriz. Bunun için sık sık su ve sabunla el yıkamak, çiğ yenmesi gereken besinleri yıkamadan tüketmemek, et ürünlerinin yeterli ve doğru şekilde pişirilmesini sağlamak, her renk sebze ve meyveden mevsiminde bolca ve taze tüketmek, düzenli olarak su içmek çare olabilir.

- Enfeksiyonlara karşı nasıl beslenmeliyiz?

Enfeksiyonlara karşı direnci artıran çinko; et, süt ve yumurtada da bolca bulunurken, bir diğer güçlü antioksidan olan beta karoten, kırmızı, turuncu ve sarı renkli sebze ve meyvelerde bulunur ve vücudun serbest radikallerden arınmasına yardımcı olur. Selenyum ise az miktarda bile tüm bağışıklık sistemini destekleyici etkiye sahiptir. Bu dönemde de enfeksiyonlara karşı direncimizi artıran ıhlamur, zencefil ve kuşburnu gibi sıcak içecekleri tüketebilir, ekinezya ve zerdeçal gibi anti-viral etkili besinlerden yararlanabiliriz.

- Vitamin kullanımı ile beslenme nasıl desteklenir?

Özellikle daha az miktarda ve tek tip beslenmeye meyilli yaşlılar, çok yoğun ve aktif çalışanlar, öğrenciler ve sporcular, bu aylarda mikro-besin yetersizliğinden olumsuz etkilenmemek için kendilerine uygun multi-vitaminlerden ve besin desteklerinden fayda görebilirler.