Geri Dön

Ramazanda mide sağlığınızı koruyun

Oruç tutarken uzun süren açlığın etkisiyle sahur ve iftarda yanlış beslenme nedeniyle mide rahatsızlıkları da kaçınılmaz olabiliyor.

Ramazanda mide sağlığınızı koruyun

Ancak tüketilen gıdaların seçimine ve miktarına özen göstererek Ramazan ayında sağlıklı kalmak mümkün. Memorial Ataşehir Hastanesi Gastroenteroloji Bölümü’nden Doç. Dr. Duygu İbrişim, Ramazan’da mide sağlığı için alınması gereken önlemler hakkında bilgi verdi.

Sahur yemeğinden en az yarım saat sonra yatın

Oruç tutulurken sahura kalkılması önemlidir. Çünkü bu sayede açlık süresi azaltılmış ve normal beslenmedeki öğün düzeni de kısmen sağlanmış olacaktır. Sahura kalkılmadığı takdirde daha uzun süre aç kalınacağından; hem sindirim sistemi sorunlarının oluşumu kolaylaşır hem de kan şekeri düşüklüğü ve yüksek tansiyona bağlı rahatsızlıklar görülür. Tüm bunlara ek olarak kişide halsizlik, yorgunluk, dikkat dağınıklığı ve konsantrasyon bozukluğu gibi problemler de gelişebilir. Sahurda dolu mide ile hemen yatmak da mide sağlığı açısından yanlış bir davranıştır. Bu durum reflü ve hazım problemlerini ortaya çıkarabilir. İdeal olan sahurda kahvaltı gibi hafif bir beslenme uygulayıp, üzerinden en azından yarım saat geçtikten sonra yatmaktır. Yatarken yatak başının hafif yüksek tutulması daha sağlıklı ve kaliteli bir uyku sağlayacaktır.

Sahur ve iftarlarınız gözünüze değil mide sağlığınıza hitap etsin

Ramazan ayında sahur ve iftarları şölen sofraları gibi hazırlamak, mide sağlığı için tehlikeli olabilir. Sahuru sabah kahvaltısı şeklinde düşünmek uygun olacaktır. Tam buğday ekmeği, fazla tuzlu olmayan peynir ve zeytin, haşlanmış yumurta, domates ve az miktarda mevsim yeşillikleri tüketmek ideal olandır. Mide rahatsızlığı olanlar yağı azaltılmış kaşar peynirini tercih edebilirler. İftarla sahur arasındaki döneme yayılmış bir şekilde 2-2,5 litre sıvı mutlaka alınmalıdır. Su, açık çay, süt ya da ıhlamur şeklinde yeterli sıvı alınması sağlanabilir; ancak sıvı ihtiyacının büyük bir bölümü su şeklinde tüketilmelidir. Süt, ayran ve taze sıkılmış meyve suları tüketilebilecek sağlıklı içeceklerdir. İftarda çorba, cacık, meyve kompostoları gibi sıvı gıdaların tüketilmesi hazmı kolaylaştıracağından bağırsakların düzenli çalışmasını destekleyecek, aynı zamanda kaybedilen sıvının yerine konmasını da kolaylaştıracaktır. Çay, kahve, hazır meyve suları, gazoz, kola gibi gazlı içecekler ölçülü olarak tüketilmesi gereken gıdalardır.

İftarı 3 öğüne bölerek yapın

Uzun süren bir açlığın ardından zor gözükse de iftar saatinde orucu bir bardak su ile açarak ardından bir kase çorba içmek ve ana yemeğe geçmeden önce 15 dakika kadar ara vermek mide sağlığı açısından en uygun olanıdır. Bu şekilde boş mide birdenbire doldurulmamış ve farkına varılmadan çok fazla yenmesi önlenmiş olacaktır. Ana yemek olarak buharda veya fırında sağlıklı şekilde pişirilmiş et ve/veya sebze ürünleri tercih edilmelidir. Kırmızı ve beyaz et dönüşümlü şekilde iftar sofralarında tercih etmek doğrudur. Mevsim salataları, vitamin ve mineral desteği yönünden önemli olduğundan sofralarda mutlaka yer verilmelidir. Yoğurt, cacık ve meyve kompostoları (az şekerli) iftar masalarının sağlıklı tamamlayıcılarıdır. Bir-iki dilim ekmek tüketilmesi hem kolay doymayı hem de rahat sindirmeyi sağlar.

Yağlı yiyecekler ve gazlı içeceklerden uzak durun

Ramazanın simgesi sayılan pidenin mis gibi kokusuna ve cezbedici tadına teslim olmamak gerekir. Pideyi çok sevenler için haftada bir veya iki gün pide ve kahvaltı şeklinde iftar yaparak kendinize ödül verme alışkanlığı edinmek daha dengeli bir miktarda yenilmesine yardımcı olabilir. Makarna ve pilavı da pide gibi haftada bir-iki gün ile sınırlı tutmak gerekir. Tatlı, kuruyemiş ve meyve gibi akşam atıştırmalarının ise; iftardan 1-2 saat sonra yapılması öğün sayısının artırılarak normal düzene yaklaştırılmasını sağlar. Uzun süreli açlığa bağlı kan şekerindeki ani düşüş ve yükselişler kişilerin tatlıya olan zaafını artıracak; bu da fazla miktarlarda ve yanlış cinste tatlı tüketimiyle karşı karşıya kalınmasına neden olacaktır. Ramazan günlerinde tatlıların miktarca az olması ve her akşam tüketilmemesi gerekmektedir. Tatlı yerine mevsim meyveleri, ceviz, fındık gibi kuruyemişlerin tercih edilmesi daha sağlıklı bir yoldur. İftarda yağlı, kızartılarak yapılmış, çok baharatlı ve ağır yemeklerin yenmesinden kaçınılması, gazlı içecekler ve hazır gıdalar en aza indirilmesi mide sağlığı açısından dikkat edilmesi gereken önemli bir noktadır. Sahurdaki gibi İftardan sonra da hemen yatmak doğru değildir. En son beslenme ile yatma arasında 2 saatten az zaman olmamalıdır.

Şiddetli sindirim sorunu yaşayanların oruç tutması sakıncalıdır

Oruç tutmak sindirim sistemi rahatsızlığı olanları diğer kişilere göre daha fazla etkileyecektir. Aktif dönemde veya tedavi sürecinde olan mide-bağırsak kanamaları, ülser, mide-bağırsak kanseri, iltihabi bağırsak hastalığı, şiddetli reflü, kronik karaciğer hastalığı, safra kesesi ve pankreas hastalıkları gibi durumlarda oruç tutması sakıncalıdır. Sindirim sistemi rahatsızlığı kontrol altında olan kişiler için ise doktorlarına danışmak kaydıyla iftar ve sahurda bölünmüş aralıklarla ve sağlıklı ürünler tüketerek oruç tutmaya izin verilebilir. Ancak bunun öncesinde doktor kontrolü mutlaka yapılmalıdır.

Eda İle Ne Konuştuk? - Sibil ÇetinkayaSempatik tavırları ve giyim tarzı ile birçok kişinin beğenisini kazanan Sibil Çetinkaya, Eda Özdemir'in bu haftaki konuğu oldu.
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Ortaklı parasal konularla meşgul olabilirsiniz. Parasal konularda yenilenmeye gideceğiniz zamanlar var. Endişe yaratan durumların üzerinde çalışarak daha iyi hale getirmek isteyebilirsiniz. Duygusal yönden bağlayıcı koşullar sizi yorabilir. Çalışma hayatınızdaki sorumluluklarınıza daha fazla ilgilenmek durumunda kalabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün ikili ilişkilerinizde bazı sıkışmalar yaşayabilirsiniz. Uğraştıran durumlara karşı dikkatli olmanız gereken zamanlar var. Eşinizle ilgili konular gündeminizi etkileyebilir. Öğleden sonra paylaşımlarınızda daha fazla derinlik arayabilirsiniz.  Uğraştığınız konularla ilgili eksikleri kapatmak ve daha iyi hale getirmek için işlerinize yoğunlaşabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızda sorumlu olduğunuz konuları daha iyi hale getirmek için çaba sarf edeceğiniz bir gündesiniz.  Endişe duyduğunuz konularda bitişler olabilir. Öğleden sonraki zamanlarda duygusal yönden yoğun paylaşımlar içine girebilirsiniz.  Gün içinde sağlığınızla ilgili konulara dikkat edin. Sizi yoran konulardan uzak durun.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Uğraştığınız konularda kendinizi daha iyi ifade edeceğiniz bir gündesiniz. İşlerinizde eksikliklerinizi tamamlamak için girişimlerde bulunabilirsiniz. Gün içinde keyif alacağınız harcamalarda yapabilirsiniz. Öğle saatlerinde aşk hayatınız canlanabilir. Duygusal paylaşımlar içinde olacağınız zamanlar var. Hobilerinize zaman ayırabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde ev hayatınızla ilgili sıkışmalar yaşayabilirsiniz. Bu durum sizi güven arayışına itebilir. Geçmişe ait konular gündeminizi meşgul edebilir. Babanızla ilgili konuları ihmal etmeyin. Gün içinde duygusal zamanlar yaşayabilirsiniz. Çalışma hayatınızda ilgilendiğiniz konuları daha iyi hale getirmek için çabalayabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün iletişimin yoğun olduğu zamanlar içindesiniz. Uğraştığınız konularla ilgili eğitimler alabilirsiniz. Yakın çevrenizdeki değişiklikler gündeminizi etkileyebilir. Çalışma hayatınızda daha hızlı ilerleyeceğiniz zamanlar içindesiniz. Öğlen saatlerinde kendinizi daha duygusal hissedebilirsiniz. Gün içindeki sıkışıklıklar moralinizi bozmasın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızda kişisel yeteneklerinizi kullanmanız gerekebilir. Uğraştığınız işlerde bitişler yaşayabilişiniz. Maddi kaynaklarınızla ilgili düzenlemelere gidebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konulardaki yaşadığınız sıkışıklıklar sizi tekrar organize etmeye itebilir. Öğlen saatlerinde sevdiklerinizle derin paylaşımlarda buluşmak isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yeni başlangıçlar yapmak için hevesli bir gündesiniz. Sorumlu olduğunuz konuları daha iyi hale getirmek isteyebilirsiniz. Kişisel açıdan önem verdiğiniz konularda daha hızlı ilerleyebilirsiniz. Bazı konularda sıkışmalar yaşayabilirsiniz. Öğle saatlerinde kendinizi duygusal hissedebilirsiniz. Derin paylaşımlar içinde olmak isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Uğraştığınız işlerde, bilemediğiniz nedenlerden dolayı sıkışmalar yaşayabilirsiniz. Gizli düşmanlar gündeme gelebilir. Kontrolünüzü kaybetmemeye çalışın. Öğle saatlerinde daha fazla içe dönebilir, duygusal yoğunluk içinde olabilirsiniz. Çalışma hayatınızda sorumlu olduğunuz konularda eksiklikleri tamamlamak isteyeceğiniz zamanlar var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gelecek beklentilerinizin üzerinde zaman harcayacağınız bir gündesiniz. Planladığınız işlerinizde bitişler yaşanabilir. Üzerinde çalıştığınız konuları daha iyi hale getirmek isteyebilirsiniz. İş hayatınızda alacağınız desteklerle daha hızlı ilerleyebilirsiniz. Gün içinde duygularınızın sizi yönlendirdiğini düşüneceğiniz zamanlar olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızdaki sorumluluklarınızla ilgili bitişler olabilir.  Hedefleriniz için daha hızlı ilerlemek isteyeceğiniz zamanlar var. Gün içinde yaşanan sıkışıklıklar keyfinizi kaçırabilir. Bürokratik engellerle uğraşabilirsiniz. Üstlerinizle ilgili konular gündeminizi etkileyebilir. Gün ortasında duygusal paylaşım içinde olacağınız birilerini arayabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içerisinde inançlarınız daha da kuvvetlenebilir. Hislerinizle hareket edeceğiniz bir gündesiniz. Uğraştığınız işlerde ilerleme kaydedebilirsiniz. Yaratıcılık gerektiren işler ön plana çıkabilir. Arkadaşlarınızla görüşebilirsiniz. Öğle saatlerinde kendinizi daha duygusal hissedebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet