Duygusal dayanıklılığımı nasıl artırırım?

Benliğimizle yaptığımız mücadelede galip gelmek; benliğimiz, etrafımızdaki insanları ve kendimizi nasıl algıladığımızı belirleyerek her türlü duygu, düşünce ve davranışımızı etkiler. Çevreyle bağlantı kurmamızı, çevreden gelen uyarıları algılamamızı, olaylar sonucunda yargıya varmamızı, geleceğe yönelik beklentiler oluşturmamızı sağlar. Çevrenizde sürekli duygusal tepkiler veren, savunmaya geçen birisi varsa bilin ki o kişi benliğini korumaya çalışıyordur. Ancak yüksek tepkiler vermeden, savunmaya geçmeden duygusal dayanıklılığınızı artırarak sorunların ve zorlu süreçlerin üstesinden çok daha rahat bir şekilde gelebilirsiniz.

İnsanların karşılarına çıkan sorunların ve zorlukların üstesinden gelebilmesinin yolu, geliştirilebilen bir yetenek olan, duygusal dayanıklılıktan geçer. Duygusal dayanıklılık, büyük stres ve değişim dönemlerinde güçlü olma ve ayakta kalma becerisidir. Umutsuzluğa kapılmayan, şikayet etmeyen, kurban rolüne bürünmeyen, pes etmeyen, çözüm üreten, kaçış planlarından ders çıkartarak en kusursuz planı oluşturmaya çalışmak duygusal dayanıklılığın bence en güzel örneklerini oluşturuyor.

Duygusal dayanıklılık nasıl elde edilir?

Karşılaştığımız olaylar ve kendimizi içinde bulduğumuz durumlarla ilgili ani ve aşırı duygusal tepki vermek, kısaca amigdalamızın etkisiyle hareket etmek duygusal dayanıklılığımızın gelişmesi önündeki en büyük engeldir. İlkel beynimizin bizi sürüklemeye çalıştığı tepkisellikten kurtulmak ve bu tepkisel davranışa kapılma hızımızı ortadan kaldırmak için nefesimize odaklanmak, olumlu bakış açısı geliştirmek,  kaybedilenleri ve olumsuzlukları düşünmek, yerine şükretmek duygusal dayanıklılığımızı artırma yolunda ilk adım olarak hayata katılmalı.

Gerçekleri olduğu gibi kabul etmek bu dayanıklılığı elde etme sürecinde oldukça büyük bir öneme sahip. İçinde bulunduğunuz durumu objektif olarak değerlendirebiliyor musunuz? Mevcut durumun gerçekliğini tüm yanlarıyla kavrayabiliyor musunuz? Ortaya çıkardığı sonuçları kabul ediyor musunuz? Yaşamda kendinizi kurban rolüne sokarak “Neden ben? Niçin benim başıma geldi?” gibi sızlanmalar yerine ders çıkartabiliyor musunuz?  Süreç içerisinde olumlu tutum sergileyebiliyor musunuz? Sahip olduklarınızın farkında mısınız? Kendinizi tanıyarak size uygun seçeneklerin neler olduğunu biliyor musunuz? Korkularınızla yüzleşebiliyor musunuz?

Duygusal dayanıklılığınızı artırmak ve diğer insanların bir adım öne geçebilmek için korkularınızın neler olduğunu keşfedin. Korkularınızın sizi yönetmesine izin vermemek için onlarla yüzleşin, içinde bulunduğunuz durumu kabul edin. Tüm sıkıntılara rağmen elinizdekilerle yeni bir şey üretme becerisi olarak tanımlanan olumlu tutum ve olayları olduğu gibi kabul etmek hayatınızın vazgeçilmezi olsun.

Sorunların üstesinden gelmenin, başarıya ulaşmanın yalnızca bir yolu yoktur. Bazen yöntem değiştirmek, durumu tüm yönleriyle değerlendirip alternatiflere yönelmek yani hayata esneklik katmak duygusal dayanıklılığınızı güçlendirir. İnsanlarla olumlu etkileşimlere girerek sosyalleşmek, size iyi gelen insanlarla vakit geçirmek sizi mutlu eder. İnsanlarla olumlu etkileşimlere girerek sosyalleşmek hem zihinsel hem de ruhsal gelişim için oldukça önemli bir yere sahip olmasının yanı sıra zihninizin sakinleşmesini ve mevcut stresinizin azalmasına katkıda bulunur.

Duygusal dayanıklılık nasıl elde edilir?

Duygusal dayanıklılığı elde etme yollarından biri de anlam bulmaktır. Anlam bulmak ise önce kendinizle çalışarak başlamanız gereken, değerlerinizi keşfetmenize dayanan bir yolculuktur. Davranışlarımıza yön veren değerler sistemimizi keşfetmek, bunlar üzerinde çalışmak kendimizi tanıma yolumuzu açarak duygusal dayanıklılığımızı artırmada katkı sağlar.

Duygusal dayanıklılık ve potansiyel

Gerçeği olduğu gibi kabul ederek, inkar etmekten kaçınarak, olumlu bakış açısı geliştirerek, deneyimlerimizden ders çıkartarak, hayatımızda esnekliğe yer vererek, sosyalleşmeyi ve paylaşımı artırdığınızda, duygusal dayanıklılık seviyeniz ile potansiyelinizi gözle görülür şekilde artırma şansı elde edersiniz.

Performansınıza ve yaşam kalitenize katkı sağlayan duygusal dayanıklılığınızı geliştirmek için kişisel gelişiminize katkı sağlarken yaşam kalitenizi ve mesleki başarınızı da artırmış olacaksınız. Bir insanın stresini, dürtülerini, ilkel beynini yönetme becerisi olarak ifade edilen bu kavramı hayatınıza dahil etmek için öncelikle size hiçbir katkı sağlamayan olumsuz bakış açınızı, şikayet etme ve sızlanma davranışlarınızı bir kenara bırakarak, verdiğiniz tepkilerin farkına varmanızı rica ediyorum.

Hayatınızda tepkisel davranışlar yerine duygusal dayanıklılık varsa umutsuzluğa kapılmazsınız, şikayet etmezsiniz, krizleri fırsata çevirmenize yarayan bir bakış açısı geliştirerek yaşadıklarınızdan hem ders hem de anlam çıkartırsınız.

Yaşam Koçu Ayşen Tek