Etkili bir yönetici olmak için çalışanlarınızı yeteneklerine göre yönetin

Sektör fark etmeksizin iş hayatı, yaşamımızın büyük bir kısmını kaplıyor ve bu alanda karşılaştığımız sorunlar hayatımızın kalitesini ciddi şekilde etkiliyor. Yöneticiler olarak bizler neyi, nerede, nasıl ve ne zaman yapacağımızı bilirsek, ekibimizin gözünde çalışılması keyifli insanlar haline gelmemiz oldukça kolaylaşır. Ama duygusal zekamızı geliştirmek yerine geçmiş deneyimlerimiz, korkularımız ve tepkisel davranışlarımızla süreçleri yönetmeye çalıştığımızda, insanların bizimle keyifle çalışmasını beklememiz imkansız olacaktır.

Yöneticilerin performanslarını arttırmak, liderlik özelliklerini ortaya çıkartmak, ekip yönetimi ve stres yönetim becerilerini geliştirmek, farkındalıklarını arttırmak gibi çeşitli alanlarda gerçekleştirdiğim çalışmalarda çok sık yapılan bir davranış dikkatimi çekti; yöneticiler deneyimli, deneyimsiz tüm çalışanlara aynı şekilde davranıyorlar. Aslında ekibinizdeki kişileri biraz analiz ederek onlar için en uygun yönetim tarzını oluşturabilirsiniz. Farklı deneyim seviyelerindeki çalışanlarınız için mutluluğu, sadakati ve başarıyı kolaylıkla sağlayabilmeniz için hazırladığım bu yazının size fayda sağlayacağına inanıyorum.

Karakteriniz, belirlediğiniz liderlik tarzınız ne olursa olsun çalışanların deneyimlerini, bilgi birikimlerini, kişiliklerini, değerlerini dikkate alarak yönetmeniz gerekir. Yöneticinin bünyesinde çalışan uzman yardımcısı ile on yıllık deneyimli personeline aynı davranış kalıbı ile davranması motivasyonu olumsuz etkileyecektir.

Ekibinizde bulunan personelleri yönetirken, yönlendirirken ve fikir verirken oldukça dikkatli olmalısınız çünkü sizin deneyimli personelinize, deneyimsiz bir personel gibi davranarak ne yapması gerektiğini söylemeniz, mikro yönetim uygulamanız, alan açmamanız onun mutsuz olmasına hatta daha çok değer göreceğine inandığı farklı bir şirkete geçmesine bile neden olabilir.

Çalışanları Deneyimlerine Göre Yönetme Yöntemleri

Karşınızda yeni mezun bir çalışan olduğunda yönlendirici olmanız gerekir. Çünkü karşınızda ne yapacağını bilmeyen iş ile ilgili bilgi birikimi bulunmayan veya çok az bilgiye sahip olan ancak ona öğrenme ve gelişme fırsatı sunduğunuz için hem size hem şirketinize güçlü şekilde bağlı olan bir personel vardır. İşe henüz hakim olmayan ancak heyecanı ve motivasyonu yüksek yeni mezun için yönetici, görev tanımını tüm ayrıntılarıyla en açık şekilde açıklamalıdır. Bu kişiye süreçler, yapılacaklar, prosedürler net bir şekilde anlatmalı, yönetici öncelikleri kendisi belirlemeli, sürecin içerisine dahi olmalı, kontrol etmeli ve mevcut performansı değerlendirmelidir.

Karşınızda, iş hayatında kısa bir süre vakit geçirdikten sonra kısmen bilgi ve deneyim sahibi olmuş bir çalışan varsa yol gösterici olmanız gerekir. Motivasyonu değişkenlik gösteren, sorunla karşılaştığında ilerlemek yerine bırakmaya ve bahaneler bulmayı tercih eden, fikirlerini değiştirmeye oldukça yatkın çalışanlarınızın kendini toplamasını sağlamak ve verimlerini arttırmak için bu süreçte onları cesaretlendirerek desteklemeniz gerekir.

Mevcut iş içerisinde birkaç yılı geride bırakmış motivasyonu yavaş yavaş düşüşe geçen çalışanların fikirleri yöneticileri tarafından dinlenmeli, araştırma yapması için alan açılmalı, süreçlere dahil edilmeli ve katkıda bulunmalarına fırsat verilmelidir. Yönetici, kişinin tekrar işin içine katılmasını sağlamak, daha donanımlı hale gelmesine, uzmanlaşmasına yardımcı olmak ve motivasyonunu yükseltmek için yardımcı olmalıdır. Çalışan dinlemeli, anlamaya çalışılmalı, cesaretlendirilmeli ve geri bildirimler verilmelidir. Çalışanın uzmanlaştırılmaya çalışıldığı bu süreçte son karar yönetici tarafından vermelidir.

Karşınızda işine hakim bir çalışanınız varsa artık destekleyici tutum içinde olmanız gerekir. İşi ile ilgili yeterli uzmanlığa ulaşmış kişilerin motivasyonlarında iniş çıkışlar sık sık görülür. Belirli bir süre sonra bilgi ve becerisini yükselten personellerin şirkete bağımlılıkları değişkenlik gösterebilir. Yetenekli ama bağlılık seviyesi değişiklik gösteren bu çalışanları kaybetmemek ve şirkette kalarak verimliliklerinin artmalarını sağlamak için yöneticiler; çalışanına güven vermeli, yanında olduğunu hissettirmeli ve cesaretlendirmelidir. Destek olunan personel üzerindeki kontrol azaltılarak yönetici tarafından  alan açılmalıdır. Karşılaşılan durumlarla ilgili çözüm önerisi istenmeli ve sık sık takdir edilmelidir. Yönetici bu yetkinliklere sahip uzman personeline artık yön vermeye çalışmaz yalnızca destek olur. Çünkü çalışanın uzmanlığını, başarısını görmezden gelerek yön vereye çalışması motivasyonu olumsuz etkileyecektir.

Karşınızda yaptığı işe hakim, motivasyonu yüksek, kendisine ve çevresindeki kişilere yetebilen başarılı bir çalışanınız varsa artık destekleme eyleminden yetki aktarma eylemine yani delege etmeye geçiş yapmanız gerekir. Yöneticilerin, kendine güvenen, kararlı, yüksek beceri ve yetkinliğe sahip bu kategorideki çalışanlarla daha çok sorun yaşadıklarını gözlemliyorum. Unutmayın, ekibinizde bulunan bu özelliklere sahip çalışanlar sizin rakibiniz değil, aksine sizi ve şirketinizi başarıya taşımak için gözünüz arkada kalmadan güvenebileceğiniz önemli kişilerdir.

Kararlılık ve beceri seviyesi yüksek kendine yetebilen, kendinden emin, başarıları ile fark yaratan bu çalışanlardan en iyi verimi alabilmeniz için yapmanız gerekenler; çalışanınızın işe hakim olduğunu kabul edin, güvenin, takdir edin, ödüllendirin ve özgür bırakın. Bunun yanı sıra daha verimli çalışmalar gerçekleştirmesini sağlamak için; yeni sorumluluklar verin, tüm süreçleri çalışanın kendisi tarafından yönetilmesini, çalıştığı konu üzerindeki tüm yönetimi ele almasını sağlayın. Onun için yaratıcı ve zorlayıcı meydan okumalar yaratın.  Tüm bunların sonucunda yönetici olarak siz sunulan raporlar üzerinden kontrolünüzü gerçekleştirmelisiniz.

Etkili bir yönetici olabilmeniz, her tecrübe seviyesindeki çalışanın performansından en etkili şekilde faydalanabilmeniz, çalışanların kuruma bağlılığını ve genel başarıyı arttırabilmeniz için personel deneyim durumlarını göz önüne alarak paylaştığım detaylar doğrultusunda davranmanızın sizin için ve ekibiniz için oldukça etkili olacağına inanıyorum.

İlişki Yaşam ve Yönetici Koçu Ayşen Tek,

www.instagram.com/_aysentek_/