2 yaş bir sendrom mu, dönem mi?

Önce Anlamak

Bu dönem boyunca beyin hızlı bir şekilde gelişir. Aynı zamanda, önemli ve yeni bir gelişme olmaktadır: Bebekler konuşmaya başlar.

‘’İlk önce konuşulanları anlamaya çalışırız. Daha sonra, biz kendimizi ifade etmeye gayret ederiz. Dahası ayakta durmaya, yürümeye çalışırız. Bunların hepsi beyin için çok komplike bir şeydir.’’ (Swart, T).

Endişeli Ebeveynler Arkanıza Yaslanın Ve Derin Derin Nefes Alın

Bir seminerimde değerli bir anne söz aldı ve ‘’oğlum çok uslu ama iki yaşına girecek yakında, bu iki yaş sendromu beni çok korkutuyor hocam’’ dedi.

Ebeveynler bu dönemi geçici ve gelişimsel bir dönem olduğunu bilir, aşırı korumacı davranıp kontrol etmezse bu dönem korkutucu olmayabilir ve yaşandıktan sonra yerini başka döneme devreder.

İki Yaş Dönemine Pozitif Disiplin Penceresinden Bakmak

-Çoğunlukla çocuklara neleri yapmaması gerektiğini söyleyip sağlıklı alternatifleri unutuyoruz. Neleri yapmamasından ziyade neleri yapması gerektiğini daha çok söyleyebiliriz. Örneğin ‘’odanı dağıtma yerine oyuncakları bak bu sepete birlikte dolduralım mı? Bir, iki, üç hoop oyuncak sepete zıpladı’’ şeklinde hem ne yapması gerektiğini öğretip hem de oyuncu dilini kullanmış oluruz ya da ‘’Bağırarak konuşma!’’ demek yerine fısıltıyla konuşup çocuğun sizi taklit etmesini sağlayabilirsiniz.

-Rutinleri belirlemek oldukça kıymetlidir. Örneğin, uyandığımızda önce elimizi yüzümüzü yıkarız sonra kahvaltı yaparız; oyun oynadıktan sonra oyuncakları toplarız şeklinde belirlenen rutinleri şefkatli bir yerden öğretebilirsiniz.

- Davranışlar görmezden gelinirse sönmeye uğrar sözünü duymuşsunuzdur. İlk başta davranışın altındaki ihtiyacı görmek ve o ihtiyacı gidermesine alan açmak ya da eğer önemli bir şey değilse görmezden gelmek size yardımcı olacaktır.

-Çocuğunuz meşhur Hayır ‘ları çok fazla kullanmaya başladıysa bir de duruma şu şekilde bakalım ‘’çocuğuma çok müdahalede bulunup ondan aşırı beklentilerim oluyor mu?’’

-Çocuğun yaşına uygun sorumluluk vermek de önemlidir. 2 yaş çocuğu yardım etmek her şeyi kendisi yapmak isteyebilir. Bu ihtiyaca alan açmak öz-yeterliliği de beslemiş olur. Yapamadığında ise ‘’yapabilirsin bir dene bakalım’’ ya da ‘’ tekrar dene’’ diyerek cesaretlendirmek oldukça kıymetlidir.

-Duygusal Regülasyondan bu dönemde de bahsetmeden olmazdı. Çocukların kendi kendilerine ‘’dur! ya da sakin ol!’’ diyebilme becerileri henüz gelişmediği için bakım vereninin sakinlik becerisini ödünç alırlar. Bakım vereni ile birlikte sakinleşirler. Mevcut duygusu ne ise yoğun duygu altıda söyleyip, izin veriyor ise sarılmak çocuğu sakinleştirecektir. Regülasyonun en önemli araçları; bakım verenin yumuşak ses tonu, göz teması, şefkatli dokunuşları ve mimikleridir.

Tabii ki önce bakım verenin kendisini sakinleştirmesi dengeli bir yerde kalması önemlidir.

Bu dönemin geçici bir dönem olduğu hatırlanmalı ve tek başınıza baş edemediğiniz durumlarda da bir uzmandan destek almalısınız.

Sevgiler

Yazar: Uzman Psikolog, Öğretim Görevlisi Selin Kalabaş

instagram: @psikolog.selinkalabas

Twitter: @KalabasSelin