Bu pandemi süreci ve kısıtlamalar uzadıkça, ruhum ve zihnim kapana kısılmış ve kapanın anahtarı da pencereden uçup gitmiş diye hisseden kaç kişiyiz bilmiyorum ama bana iyi gelenleri sizlerle paylaşmaya geldim. 

Anlamlı sosyal bağlantılar kurmak  

Sosyal hayatımız alt üst oldu, arkadaşlarımı özlüyorum, bahar da geldi ben neden sevdiklerimle hayatın kokusunu  doya doya içime çekmek adına birlikte olamıyorum, kaygısızca dostlarıma sarılamıyorum, omuzlarında ağlayıp gülemiyorum?  Bu sorular çoğumuzun zihnini meşgul ediyor olabilir. Ortak bir insanlık temasında buluştuk.  Zihnimizde, ruh halimizde benzer  tilkiler dolaşıyor ve kuyrukları birbirine karışıyor.  İnsan olmanın özünü besleyen sosyal ilişkiler en fazla yarayı aldı maalesef. İyi olma halimizin yakıt deposu  bitiyor hissi  canımızı acıtıyor. O zaman ne yapalım? Değiştiremeyeceğimiz bu koşullarda hayata devam etme isteğimizi canlandırmamız gerekiyor ve bunun yolu içimize kapanmaktan çok, sevdiklerimizi çok düzenli ve sık aramak ve hal hatır sormaktan geçiyor.  Bir küçük mesaj atmak, sesli mesaj bırakmak, çevrim içi  teknolojileri kullanarak  grup görüşmeleri düzenlemek ve bunu bir plan dahilinde yapmak. Örneğin, bugün arayacağım üç arkadaşım şunlar demek. Karşılığını beklemeden hal hatır sormak, bazen eski keyifli anıları hatırlamak, anmak  ve mümkünse birlikte gülmek. Gülmenin bile planı yapılır mı derseniz evet yapılır. Gün içinde okuduğumuz bir karikatür, bir ince espri, hayatın komik tarafları bu planın gayet de güzel bir parçası olabilir.  Bunu daha da genişletebiliriz. Pişirdiğim bir keki,  ördüğüm bir atkıyı,  sevdiğim bir kokuyu dostlarıma yollamak gibi.  Özel bir neden beklemeden sadece karşımdakini düşündüğümü   belli etmek.  Dışarıya çıktığımda karşılaştığım, market görevlisi, mağaza elemanı, kurye, güvenlik görevlisi, mahalle fırınındaki çırak, toplu taşıma aracı sürücüsü selam verdiğim, hal hatır sorduğum yeni kişiler olabilir mi?  İyi olduklarına sevindiğimizi belirtmek,  sağlıklarını sürdürmeleri için iyi dileklerimizi paylaşmak karşımızdaki kadar bize de iyi gelecek ve hayatla aramızdaki bağları güçlendirecek, sosyal bir olma halimizi keyiflendirecek. 

Fiziksel olarak aktif olmak

Evet bu bilmediğimiz bir şey değil ve imkanlarımız pandemi  dolayısıyla kısıtlı. Ancak  bedeni düzenli aralıklarla gün içinde hareket ettirmek, beyin ve ruh sağlığımızın olmazsa olmazı. Doğru düşünebilmek, odaklanmak gibi  bilişsel becerilerimizi beslemek için enerjinin sinir sistemimiz içinde doğru akması gerekiyor.  Bu yüzden her 30-40 dakikada bir hareket etmek, telefon görüşmelerini yürüyerek yapmak, sevdiğimiz beden hareketlerini  hayata katmak ve benim gibi seviyorsanız dans etmek  fazlasıyla buna hizmet edebilir. Tam iki ay bir kırık dolayısıyla yatakta kalmanın, beynimdeki hücreleri beslemediğine, düşüncelerimi bulanıklaştırdığına, aklımı derleme toplama konusunda beni oldukça zorladığına yakinen tanıklık etmiş biri olarak, her fırsatta bedenime soruyorum: Birlikte bir şeyler yapmaya ne dersin?

Mevcut Olmak

Bu ne demek şimdi diye sorabilirsiniz.  Mevcut olmak, yaptığımız iş her ne ise, odağımızı dikkatimizi ona vermek demek.  Örneğin, yediğimiz yemekte, yazdığımız epostada , yaptığımız konuşmada, başına oturduğumuz o zoom görüşmesinde, izlediğimiz dizide olmak. Mevcut ana odaklanmak, stresimizi  yönetmemize fazlasıyla yardımcı olabilir.  Zira şu sıra geleceği düşünmek endişe ve kaygının belki de korkuların üstüne benzin döküyormuş hissi verebilir mi, evet hem de fazlasıyla. O zaman tesadüfen değil ama niyet ederek, bilerek isteyerek, dikkatimizi yaptığımız işe, birlikte olduğumuz kişiye getirmek.  Kimbilir belki bir sürü hoşumuza gidecek şeyi fark etmek için fırsatlar da yakalayabiliriz. Kedinin o güzel suratı, o yemeğin hoş kokusu, birinin kullandığı nazik kelimeler, anıları coşturan bir fotoğraf bu serüvenin bir parçası kolaylıkla olabilirler. Hayatın içinde kendimize bu alanı yaratmak, bunun niyetiyle hareket etmek hak ettiklerimizin başında gelmiyor mu?

Merak kediyi öldürür derler ama biz insanlar  için iyidir.

Komşunun evinde neler oluyor veya kuryeler apartmanda kime en fazla paketi getiriyor merakından çok öğrenme ve gelişme merakından bahsediyorum. Bilgi ve becerilerimi besleyecek, beni büyütecek, bakım yapacak, parlatacak merak her zaman değerli olmakla beraber bugünlerde  en önemli reçete.  Çok istediğim o gitarı çalmayı öğrenmek, bitkileri anlamak, meditasyon veya mindfulness pratiklerine başlamak, sosyolojiye takılmak, listelediğim kitapların derinliklerine dalmak veya bir mentor veya koç ile çalışıp  ,iş alanında kendimi geliştirecek keşifler yapmak  için olan merak bana hayat heyecanı, peşinden gidilecek bir hedef, varılacak  keyifli bir durak sağlayacaktır. İçimizdeki küçük çocuk heyecanı ile merak vanamızı tekrar açmak benim bayıldıklarım arasında.

Şimdilik aklıma bunlar geliyor. Varsa sizin aklınızın yaratıcı ürünleri, keşifleri hadi paylaşalım. Bu fırsatı yakalamak için en yakınınızdakine sormak ister misiniz?  Bugünlerde nasılsın ve sana iyi gelecek neler yapabiliyorsun?

Sibel Yücesan

Bütünsel Esenlik Danışmanı

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet