YaşamUçak düşüren bulutlar seferleri 1.5 saat aksattı

Uçak düşüren bulutlar seferleri 1.5 saat aksattı

20.12.2009 - 01:00 | Son Güncellenme:

İstanbul’da önceki akşam 17.30 ile 19.00 saatleri arasında Atatürk Havalimanı üzerinde “CB” (Cumulonimbus) olarak bilinen elektrik yüklü bulut tehlikesi yaşandı.

Uçak düşüren bulutlar seferleri 1.5 saat aksattı

Uzmanlara göre, iniş ve kalkış sırasında uçakları düşürmesi mümkün olan CB tipi bulutlar nedeniyle, inmesi gereken 4 uçak başka alanlara yönlendirilirken, bazı uçaklar da havada tur atmak zorunda kaldı. Ayrıca yerdeki uçaklara da bir süreliğine kalkış izni verilmedi.
17.30-19.00 saatleri arasında alan üzerini kaplayan CB bulutları nedeniyle alana inmesi gereken birçok uçak havada turlamak zorunda kalırken, THY’nin TK 1854 sefer sayılı Barcelona, TK 1526 sefer sayılı Düsseldorf, TK 1440 sefer sayılı Ljubljana uçakları İzmir Adnan Menderes Havalimanı’na, Romanya Havayolları’nın Bükreş uçağı da Sabiha Gökçen Havalimanı’na yönlendirildi. Bu uçakların yakıt durumları ve beklemek istememeleri nedeniyle başka alanlara yönlendirildiği öğrenilirken, bu süre zarfında ayrıca uçak kalkışlarına da izin verilmedi.
Uzmanlara göre, daha çok bahar aylarında görülen bu tip bulutlar, içlerindeki dikey hava nedeniyle özelikle iniş ve kalkıştaki uçakları düşürebilir.

Haberin Devamı

‘Çakılmaya neden olur’
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi Meteoroloji Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu, dikey gelişmeli CB bulutlarının içinde ve etrafında çok kuvvetli türbanlansın bulunduğunu söyledi. Kadıoğlu şunları kaydetti: “Bu tip bulutların altında aşağı doğru inen bir hava hareketi var. Bu uçakların kalkışında ve inişinde sıkıntıya yol açabiliyor. Uçaklar yandan, yukarıdan ya da aşağıdan rüzgâr aldıkları zaman çakılma tehlikesi olur. O yüzden uçakların bu bulutlardan uzak durması gerekir. Çünkü uçaklar inerken ve kalkarken çok hassas oluyorlar. Bu durumdayken ufak bir kuvvet etkilenmesi, irtifa kaybına ve yere çakılmasına neden olabilir” diye konuştu.

Haberin Devamı

‘Bu tip bulutlara girmeyiz’
Türk Havayolları Pilotları Derneği (TALPA) Yönetim Kurulu Başkanı Kaptan Pilot Mete Dane ise, radarlarında yoğun elektrik yüklü bulutları gördükleri zaman bu bulutların içine girmediklerini belirterek, “Bu bulutlar özelikle tam da yaklaşma istikametinde ise, yaklaşma yapmak risklidir. Uçak kontrolden çıkar, alır aşağıya vurur. Yani uçağın kontrolden çıkması, uçamaması kazadır, yere çakılmasıdır. Bu bulutlar özelikle inişlerde çıkışlarda kazaya yol açabiliyor. Havadayken belli bir yere kadar uçağı tekrar kurtarmak mümkün ama yere yakınken öyle bir şansınız yok” dedi.

Vücut Kitle İndeksi Hesaplama

Sağlığınızı kontrol altında tutmak için Vücut Kitle İndeksi (VKİ) hesaplama aracını deneyin!

VKİ HESAPLA
KEŞFETYENİ
Kafa karıştıran sözler! Paylaşımını dakikalar içinde sildi
Kafa karıştıran sözler! Paylaşımını dakikalar içinde sildi

Cadde | 17.05.2025 - 09:08

Almeda, Instagram'dan paylaştığı kafa karıştıran hikayesini dakikalar içinde sildi.

Yazarlar