İş, okul, aile yaşantımızda ya da parasal konularda, mevcut düzenimiz dışında yeni bir şeyler yapmak istediğimizde kendimizi zaman zaman korku, endişe gibi duygular içinde bulabiliyoruz. Bunun nedeni bilinçaltının bizi konfor alanında tutmaya çalışmasıdır. Konfor alanı, kendimizi rahat ve güvende hissettiğimiz bir alan ya da davranış biçimidir. Kendimizi rahat hissettiğimiz alışkanlıklar konfor alanında kalmamıza neden olur. Yeni bir şeyler yapmak istediğimizde “Yapamam / yapamayacağım” gibi negatif düşünceler bizi durdurur ve o iş her neyse onu yapmaktan çekiniriz. Topluluk önünde konuşmak, yeni bir işe girmek, yeni insanlarla tanışmak gibi örneklendirilebilir.

Hedeflerimize ulaşmak için çoğu zaman yeni davranışlar sergilememiz ve farklı eylemler gerçekleştirmemiz gerekecektir. Konfor alanında kaldığımız ve eski alışkanlıklara sıkı sıkıya tutunduğumuz, yeniliklerden çekindiğimiz müddetçe hedeflerimize ulaşmak neredeyse imkansızdır. Eğer hedeflerimize ulaşmak için önümüzdeki engelleri kaldırmak istiyorsak yapmamız gereken ilk şey kendimizi harekete geçirerek konfor alanından dışarı çıkmaktır.

Olumlama ve imajinasyondan yararlanın

Düşüncelerin olumlu gücünden faydalanmak karşımıza çıkabilecek engellerle baş etmemizi sağlar. Beynimiz sorunlar karşısında çözüm yolları üretmeye başlayacaktır. Bilinçaltımız ilerlememize engel olan negatif düşünceler ile doluysa yapmamız gereken, bilinçaltını yeniden eğiterek pozitif düşünce kalıpları oluşturmaktır. Negatif düşünceler geldiğinde onları durdurun ve pozitif olanları ile değiştirin. Bu konuda afirmasyonlardan yararlanabilirsiniz. Afirmasyonlar (olumlama) bilinçli olarak bilinçaltında sahip olduğumuz negatif düşünceleri pozitif olanlar ile değiştirmek için tekrarlayarak söylediğimiz kelime ya da cümlelerdir.

Yeni alışkanlıklar kazanmak için beynimizde yeni nöron bağlantıları oluşturmak ve onların güçlenmesini sağlamak gerekir. Olumlu düşünceler zihnimizden geçtikçe, imajinasyon (canlandırma) çalışmaları aktifleşen nöron bağlantılarını daha da güçlendirecektir. Gerçekleştirmek istediğiniz davranış ya da eylem ne ile ilgiliyse o konuda zihninizde canlandırma yapın ve mutlu sonuca ulaştığınızı görün. Bu düşüncelerin otomatiğe bağlanarak alışkanlık haline gelmesi için ortalama 21 günlük bir zamana ve düzenli tekrara ihtiyaç vardır.

Aksiyon planı oluşturun

Hedefinize ulaşmak için aksiyon planınızı oluşturun. Listenin içinde yapmanız gereken ancak yapmaktan çekindiğiniz için ertelediğiniz neler var? Kendinize bugün bu maddelerden hangisini yapabileceğinizi sorun ve en az bir tanesini gerçekleştirin.

Örneğin topluluk önünde konuşma korkusu... Birkaç kişinin önünde yapacağımız bir sunum sırasında heyecanımız sesimizin az çıkmasına neden olabilir. Başlangıçta yaşayacağımız yetersizlik hissi, gelişimimiz için gerekli bir aşamadır. Denemelerimiz kimi zaman olumsuz da sonuçlanabilir. Bu ihtimallere de hazırlıklı olmak hedefe ulaşmamıza yardımcı olur.

Bilgi edinin

Konfor alanından çıkmaktan korkmanın bir sebebi de önümüzdeki bilinmezliktir. Neyle karşılaşacağımızı bilmiyor oluşumuz ve en kötü senaryonun gerçekleşeceğine olan inancımız bizi tedirgin eder. Ulaşmak istediğimiz hedefi daha yakından tanımak ve bilgi edinmek gereklidir. Örneğin uzun yıllardır yaşadığımız şehri değiştirme korkusu… Gidilebilecek şehirlerin ulaşım imkanları, iş olanakları, doğal ve kültürel yerleri, hava durumu gibi konularda daha fazla bilgi edinebiliriz. Bilgi sahibi olmak kendimizi daha güçlü ve rahat hissettirecektir.

Hayatımızın her alanında hayallerimizi gerçekleştirmek için konfor alanının yarattığı rahatlık tuzağına düşmemek ve kendimizi harekete geçirerek bu alanın dışına çıkmaya istekli olmak gerekir. Yeni realitemize geçiş sürecinde yaşayabileceğimiz zorlukların sürecin doğal bir parçası olduğunu kabul etmeliyiz. Süreci doğru yöneterek yeni düşünce ve davranışlarımızı alışkanlığa dönüştürmek bizim elimizdedir.

Ceyda Bahşi Bilgiç

Profesyonel Yaşam Koçu

Bilinçaltı Dili Eğitmeni

Pilates Eğitmeni

Instagram : @ceydabahsibilgic