24.01.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:
Yalova'nın Armutlu ilçesi açıklarında yangın çıkan petrol tankerini, terk etmeyen kaptan Aslan Cömert (35), denize olan aşkını hayatıyla ödedi. Dehşet dolu dakikaların yaşandığı 2 bin 500 ton işlenmiş benzin yüklü Marmara adlı tankerde mürettebatının kurtulması için çırpınan Cömert'in ölümü, eşi Şaize, oğulları Ayhan (15), Aydın (10) ve yakınlarını yasa boğdu. Gemici olan üç kardeşi, talihsiz kaptanın cenazesini almak için Mudanya'ya gitti.
12 yaşından beri gemilerde çalışan, hatta bu uğurda öğrenimini yarım bırakarak çok sevdiği denizlere açılan Aslan Cömert, her kademede çalıştıktan sonra, genç yaşında kaptan oldu. İki yıl önce ise, benzeri bir kazayı, ucuz atlattığı öğrenildi. Frank adlı bin 250 grostonluk tankerle, Ambarlı'da, yakıt nakledeceği gemiyle çarpışmasına rağmen, soğukkanlılığını koruyarak, yaptığı manevrayla kazanın büyümesi önlediği belirtildi.
Kaybolan 1. makinist Turan Aslan (40), pompacı Mustafa Gezgin (31) ve 2. makinist Şevki Çakıroğlu (40), Sahil Güvenlik ve balıkçı tekneleri tarafından aranıyor. Gemlik Devlet Hastanesi'nden Dr. Coşkun Minnet, yaralıların kazayı hafif yanıklarla atlattığını sadece psikolojik bunalım içersinde olduklarını söyledi. Tanker patlamasının gerçek nedeni Armutlu beldesi Savcılığının, geminin tamamen söndürülmesinden sonra yapacağı keşif sonrası ortaya çıkacak.
Artan trafiği, gemilerin arızalı ve eksik donanımla sefere çıkmaları ile kurallara uyulmaması denizlerde meydana gelen kaza ve faciaların temel nedenleri olarak gösterildi. Patlayıcı madde, ham petrol, amonyak ve sıvılaştırılmış gaz gibi tehlikeli kargo taşıması, teknolojik gelişmeler sonucu gemi boyutlarının ve tonajlarının büyük ölçeklere ulaşması, deniz kazalarına ortam hazırladığını gözler önüne serdi
İTÜ Denizcilik Fakültesi Öğretim Görevlisi İlhan Uçansu, "Türkiye bu tür yangınlarla mücadele edecek sisteme sahip değil" dedi. "Söndüren gemileri, saatte 10 mil hızı zor yapıyor. Tanklarındaki köpük yetersiz. Bunlar Boğaz'daki yalıyı bile söndüremezler" diyen Uçansu, şunları söyledi: "Sadece bu konuda eğitim almış ekipler olması gerekir. Köpük taşıyan tankerler ve daha hızlı hareket eden söndüren gemilerine ihtiyaç var. Allah'a emanet gidiyoruz."
Facianın meydana gelmesinden sonra Mudanya'ya gelen İ.Ü. Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü Öğretim üyesi Doç.Dr. Erdoğan Okuş, bu tür kazaların yarattığı çevre kirliliği tahribatının yıllarca etkisini gösterdiğine dikkat çekerek, "Marmara'da balık avı yasaklanabilir" dedi.