Bitki çaylarını nasıl demlemeliyiz?

Havaların soğumaya başlamasıyla birlikte bitki çayı tüketimi günlük yaşantımızda artış göstermeye başlıyor. Ancak bitki çaylarını tüketirken çayın içindeki bileşiklerden yararlanabilmemiz açısından doğru bir şekilde hazırlayarak tüketmemiz önemlidir. Aksi halde istediğimiz tat ve aromada olmayan sıcak bir içecek tüketmiş oluruz.

Peki bitki çaylarının içindeki faydalı bileşiklerden yararlanabilmemiz için nelere dikkat etmemiz gerekir?

Bitki çaylarının hepsini aynı şekilde demleyerek tüketmemiz mümkün değildir. Bazılarını siyah çayda olduğu gibi sıcak suda, bazılarını da kaynatarak demlememiz gerekir. Bu yüzden bitki çaylarını demlerken ikiye ayırmamız gerekiyor diyebiliriz. İlk gruba kök bitkileri almak istersek bu bitkiler; çubuk tarçın, karanfil, taze veya kuru zencefil, tane sumak, tane karabiber, vb.  bitkilerdir. Bu bitkileri maksimum 5 dakika kaynatarak demlediğimizde içindeki yararlı bileşiklerden ve bitki çayının lezzetinden yararlanabiliriz. Ancak ikinci gruptaki yapraksı bitkiler için aynı şeyi söyleyemiyoruz. Çünkü yapraksı bitkileri kaynattığımızda bitkiyi yakarak içindeki yararlı bileşiklere zarar verebiliyoruz. Bu yüzden yapraksı bitkileri; yani ıhlamur, papatya, adaçayı, yeşil çay, ayva/elma yaprağı gibi bitki çaylarını sıcak suda 3-5 dakika demleyerek tükettiğimizde sağlıklı bir bitki çayı demlemiş oluyor ayrıca çaydaki aroma ve tat kalitesinden de yararlanmış oluyoruz.

Bitki çayları yararlı olduğu kadar tüketim miktarına, sıklığına ve oluşturduğunuz bitki karışımlarına göre riskli de olabilmektedir. Bu yüzden alerjik durumlar, vb. diğer rahatsızlıklarda kullanılan bitki çayı çeşidine ve karışımlarının tüketim sıklığına dikkat etmemizde ya da uzman tavsiyesiyle tüketmemizde fayda var.

 

Gıda Mühendisi Hatice Büyükakkuş

www.instagram.com/gidamuhendisikaleminden/