Geri Dön

Karbonhidratlar dünyada yaygın biyomoloküllerdir

Diyetisyen Bilgen Tanyel dengeli ve düzenli beslenilirken tüketebileceğimiz sağlıklı karbonhidratlar hakkında bilgi verdi.

Karbonhidratlar dünyada yaygın biyomoloküllerdir

 Karbonhidratlar dünya da yaygın biyomoloküllerdir, terimsel olarak karbon, hidrojen ve oksijenden oluşmuş bir grup bileşiği temsil ederler. Vücudumuza enerji sağlayan besin ögelerindendir. Dengeli beslenmede günlük enerji ihtiyacımızın %50-60 ını karbonhidratlardan sağlarız. 1 gr karbonhidrat ortalama olarak 4 kalori enerji verir. Özellikle bitkisel besinlerde yaygın olarak bulunurlar, kuru baklagiller, meyve ve sebzeler, tahıllar ayrıca hayvansal olarak süt ve süt ürünleri karbonhidrat içerirler. Bitkisel besinlerde yer alan sindirilemeyen selüloz (suda çözünmeyen polisakkarit, lignin gibi bileşikler posayı oluşturmakta posa ise bağırsak hareketini arttırıp bağırsakların kolay boşalmasını sağlayarak kabızlığı önlemekte ve kanda istenmeyen yağ ve şeker miktarının düşürülmesinde katkıda bulunmaktadır.

Besinlerle beraber alınan karbonhidratlar karaciğer ve kaslarda glikojen olarak depolanır. Karbonhidratlar proteinlerin enerji olarak kullanılmasını önler. Fakat enerji kaynağımız karbonhidratların aşırı tüketimi; obezite, diyabet, kalp rahatsızlıkları, kolesterol, hipertansiyon riskini arttırmaktadırlar.

Kimyasal yapılarına göre; basit ( çabuk sindirilen karbonhidratlar ) ve kompleks ( zor sindirilen karbonhidratlardır )olarak 2 ye ayrılırlar. Basit karbonhidratlar; beyaz şeker bisküvi, meyve, meyve suyu, çikolata, bal, süt ve süt ürünleri vb iken kompleks karbonhidratlar, tam tahıllı ekmekler, mercimek, kinoa, erişte, makarna, bulgur, pirinç, sebzeler vb olarak örneklendirilebilir diyetimizin karbonhidrat içeriğinin %60 ının kompleks karbonhidratlardan oluşması tavsiye edilir.
Dengeli ve düzenli beslenilirken diyetinizi sağlıklı karbonhidratları eklemeniz önerilir peki nedir bu sağlıklı karbonhidratlar;

Tam tahıllılar: beyaz ekmek yerine tam buğday ya da çavdar ekmeği tercih edebilirsiniz kinoa ve kahverengi pirinç sağlıklı karbonhidrat kaynaklarındandır ayrıca ana öğünlerde ve kahvaltılarda sütle beraber mısır gevreği tüketebilirsiniz


Meyveler: lif açısından zengin olan karbonhidrat kaynağı meyveyi kabuğuyla tüketmek , meyvenin suyu yerine posasından ve lifinden faydalanmak tüketmek daha faydalı olacaktır.
Nohut, fasulye, barbunya, mercimek gibi hem karbonhidrat hem protein kaynağı besinleri haftada en az 1-2 kez tüketmek önemlidir.


Peki günlük ne kadar karbonhidrat tüketmemiz gerekir?
Düzenli ve dengeli bir diyette günlük almamız gereken toplam kalorinin yaklaşık olarak %50 sini karbonhidratlardan oluşması gerekir, ihtiyacımızdan fazla alınan karbonhidratlar vücudumuzda yağa dönüşerek obeziteye neden olduğu gibi kan yağlarının, kan şekerinin, trigliserin yükselmesine ve tip2 diyabete neden olabilmektedir.
Sağlıklı bir beslenme tabağının %50 si karbonhidrat (sebze, meyve, kurubaklagil, tam tahıllılar vb) %50 si ise protein (et ve et ürünleri, balık vb) ve sağlıklı yağlardan (zeytinyağı, ceviz, bağdem, balıkyağı vb.) oluşmalıdır.

Karbonhidratlar dünyada yaygın biyomoloküllerdir

Şiddetli Sevgi: Flört Şiddeti | Av. Cansen Erdoğan anlatıyor“Ailene benimle birlikte olduğunu söyleyeceğim! Abine aramızdakileri anlatacağım! Gönderdiğin fotoğrafları İnternet’te yayınlayacağım! Okulda kimseyle konuşmayacaksın! Arkadaşlarınla görüşmeni istemiyorum! Oraya gidemezsin! Bensiz hele bir git, görürsün sen dünya kaç bucakmış…” Bu sözler tanıdık geldi mi? Av. Cansen Erdoğan flört şiddeti kavramını, hangi davranışların flört şiddeti kapsamına girdiğini ve flört şiddetinin ceza hukukundaki yerini Pembenar izleyicileri için anlattı.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Ay yanan yolda ilerliyor. Bugün duygularınızı anlatma yönünde bazı stresler, krizler gündeme gelebilir. Ortaklı konulara, para işlerine hassas yaklaşabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün eşinizle ya da ortaklı konular içinde daha hassas olabilirsiniz. Karşınızdakilerle daha fazla ilgilenmeniz gerekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Duygusal açıdan kendinizi yıpratmamalısınız. Bugün zaman alan işlere ve teknik konulara daha çok zaman ayırabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında daha sakin düşünmelisiniz. Bugün kendinizi daha mutlu ve yaratıcı hissedebileceğiniz imkanlar bulabilirsiniz. Duygularınızı anlatmaktan memnun olabileceğiniz bir gündesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün ailevi konular üzerinde durmak ve daha yapıcı davranmak gerekebilir. Gereksiz inatlaşmalardan uzak durmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ikinci yarısında yakın çevrenizde daha hareketli olabilir. Bugün ziyaretler, görüşmeler açısından oldukça hareketli ve verimli geçebilir. Düşüncelerinizde daha canlı olabileceğiniz bir gündesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Duygusal açıdan dengede kalmaya bakın. Bugün parasal alanda çok şey yapabilirsiniz. Birikimlerinizi daha iyi kullanmaya ve gelirlerinizi arttırmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün öğleden sonra Ay burcunuzda ilerlerken şahsi alanda daha girişken ve yaratıcı olabilirsiniz. Başkalarının dikkatini çekmeniz zor olmayacak.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün sosyal konularla daha çok ilgilenebilir, başkalarına daha çok yardımcı olmak, fedakarlık yapmak isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün arkadaşlıklar ve beraberlikler açısından daha pozitif ve dışadönük bir hava var. Düşüncelerinizi daha çok kişi ile paylaşabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Öğle sonrası daha stresli olabilir. Biraz daha esnek olmaya gayret etmelisiniz. Eve yönelik konularda yapıcı olmaya bakmalısınız. Kendinizi sorumlu hissettiren durumlar içinde olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Duygusal iniş çıkışlar bugün oldukça yüksek. Yine de yenilikler ve düşüncelerinizde sizi daha yaratıcı kılan fırsatlar getirebilir. Uzaklarla, yolculuklarla ilgili gelişmeler de meşgul edebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet