Geri Dön

Karbonhidratlar dünyada yaygın biyomoloküllerdir

Diyetisyen Bilgen Tanyel dengeli ve düzenli beslenilirken tüketebileceğimiz sağlıklı karbonhidratlar hakkında bilgi verdi.

Karbonhidratlar dünyada yaygın biyomoloküllerdir

 Karbonhidratlar dünya da yaygın biyomoloküllerdir, terimsel olarak karbon, hidrojen ve oksijenden oluşmuş bir grup bileşiği temsil ederler. Vücudumuza enerji sağlayan besin ögelerindendir. Dengeli beslenmede günlük enerji ihtiyacımızın %50-60 ını karbonhidratlardan sağlarız. 1 gr karbonhidrat ortalama olarak 4 kalori enerji verir. Özellikle bitkisel besinlerde yaygın olarak bulunurlar, kuru baklagiller, meyve ve sebzeler, tahıllar ayrıca hayvansal olarak süt ve süt ürünleri karbonhidrat içerirler. Bitkisel besinlerde yer alan sindirilemeyen selüloz (suda çözünmeyen polisakkarit, lignin gibi bileşikler posayı oluşturmakta posa ise bağırsak hareketini arttırıp bağırsakların kolay boşalmasını sağlayarak kabızlığı önlemekte ve kanda istenmeyen yağ ve şeker miktarının düşürülmesinde katkıda bulunmaktadır.

Besinlerle beraber alınan karbonhidratlar karaciğer ve kaslarda glikojen olarak depolanır. Karbonhidratlar proteinlerin enerji olarak kullanılmasını önler. Fakat enerji kaynağımız karbonhidratların aşırı tüketimi; obezite, diyabet, kalp rahatsızlıkları, kolesterol, hipertansiyon riskini arttırmaktadırlar.

Kimyasal yapılarına göre; basit ( çabuk sindirilen karbonhidratlar ) ve kompleks ( zor sindirilen karbonhidratlardır )olarak 2 ye ayrılırlar. Basit karbonhidratlar; beyaz şeker bisküvi, meyve, meyve suyu, çikolata, bal, süt ve süt ürünleri vb iken kompleks karbonhidratlar, tam tahıllı ekmekler, mercimek, kinoa, erişte, makarna, bulgur, pirinç, sebzeler vb olarak örneklendirilebilir diyetimizin karbonhidrat içeriğinin %60 ının kompleks karbonhidratlardan oluşması tavsiye edilir.
Dengeli ve düzenli beslenilirken diyetinizi sağlıklı karbonhidratları eklemeniz önerilir peki nedir bu sağlıklı karbonhidratlar;

Tam tahıllılar: beyaz ekmek yerine tam buğday ya da çavdar ekmeği tercih edebilirsiniz kinoa ve kahverengi pirinç sağlıklı karbonhidrat kaynaklarındandır ayrıca ana öğünlerde ve kahvaltılarda sütle beraber mısır gevreği tüketebilirsiniz


Meyveler: lif açısından zengin olan karbonhidrat kaynağı meyveyi kabuğuyla tüketmek , meyvenin suyu yerine posasından ve lifinden faydalanmak tüketmek daha faydalı olacaktır.
Nohut, fasulye, barbunya, mercimek gibi hem karbonhidrat hem protein kaynağı besinleri haftada en az 1-2 kez tüketmek önemlidir.


Peki günlük ne kadar karbonhidrat tüketmemiz gerekir?
Düzenli ve dengeli bir diyette günlük almamız gereken toplam kalorinin yaklaşık olarak %50 sini karbonhidratlardan oluşması gerekir, ihtiyacımızdan fazla alınan karbonhidratlar vücudumuzda yağa dönüşerek obeziteye neden olduğu gibi kan yağlarının, kan şekerinin, trigliserin yükselmesine ve tip2 diyabete neden olabilmektedir.
Sağlıklı bir beslenme tabağının %50 si karbonhidrat (sebze, meyve, kurubaklagil, tam tahıllılar vb) %50 si ise protein (et ve et ürünleri, balık vb) ve sağlıklı yağlardan (zeytinyağı, ceviz, bağdem, balıkyağı vb.) oluşmalıdır.

Karbonhidratlar dünyada yaygın biyomoloküllerdir

Eda İle Ne Konuştuk? - Sibil ÇetinkayaSempatik tavırları ve giyim tarzı ile birçok kişinin beğenisini kazanan Sibil Çetinkaya, Eda Özdemir'in bu haftaki konuğu oldu.
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Kişisel açıdan önem verdiğiniz konularla ilgilenebilirsiniz. Çalışma hayatınızdaki konularda kendinizi feda edeceğiniz olaylar ön plana çıkabilir. Gelecekle ilgili projelerinizi tamamlamak isteyebilirsiniz. Bedeninizle ilgili konuları ihmal etmemeye çalışın. Hassasiyet gösterdiğiniz konularda daha dikkatli olmanızda fayda var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Elinizde olmayan nedenlerden dolayı işlerinizde çok fazla fedakâr davranabilirsiniz. Gizli kalan konulardan dolayı düşmanlarınız olabilir. Akışta kalmaya çalışın. İçsel süreçler yaşayacağınız zamanlar var. İlgilendiğiniz konularda cesaretli davranabilirsiniz. Bugün sosyal konularla ilgilenmek size iyi gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gelecek umutlarınız yönünde yeni projelere dâhil olmaya cesaret göstereceğiniz bir gündesiniz. Sosyal konular daha fazla ilgi odağınızda olabilir. Uğraştığınız işler de kabullenme içine girdiğinizde, alacağınız desteklerle daha hızlı ilerlediğinizi fark edebilirsiniz. Gün içinde yaşanabilecek kazalara karşı dikkatli olmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızdaki sorumluluklarınızla ilgileneceğiniz bir gündesiniz.  Hedeflediğiniz yerlere ulaşmak için tamamlanma içinde olabilirsiniz. Üzerinde yoğunlaştığınız işleri bırakmak isteyebilirsiniz. Çalışma ortamızda yaşanacak kazalara karşı dikkatli olmanızda fayda var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün akışa kendinizi bırakmak isteyebilirsiniz. Özgürleşme isteği içinde yeni projelere atılabilir. Alternatif konularda eğitim alabilirsiniz. İnandığınız düşüncelerinizi etrafınızdakilerle paylaşmak için kendinizi hevesli hissedeceğiniz zamanlar var. Yabancılarla ilgili konular gündeminizi etkileyebilir. Gün içinde ufak tefek kazalar yaşanabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün sizi yoran koşullar daha fazla gündeme gelebilir. Ortaklı para konularıyla ilgilenmek durumunda kalabilirsiniz. Parasal konulardaki sıkışmalar sizi sıkıntıya sokabilir. Bazı konularda kabullenme içine girebilirsiniz. Duygusal yönden bağlayıcı koşullar oluşabilir. Yenilenme içine girmek isteyebilirsiniz. Banka işlerinize daha fazla özenmelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İkili ilişkilerinizdeki olaylarda kendinizi fedakâr hissedebilirsiniz. Yaşadığınız olaylar da sıkışma hissedebilir. Sonrasında kabullenme içine girebilirsiniz. Karşınızdakilerle uyum içinde olmak isteyebilirsiniz. Gün içinde yapacağınız anlaşmalarda dikkatli olmalısınız. Sosyal konulara yönleneceğiniz zamanlar olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızda yaşanabilecek kazalara karşı dikkatli olmanız gereken bir gündesiniz. Aldığınız sorumluluklarınız için fedakâr hissedebilirsiniz. Tamamlanması gereken işler için çalışma arkadaşlarınızla birlikte planlama yapabilirsiniz. İş hayatınızda gelene destekleri göz ardı etmemeye çalışın. Sosyal konulara zaman ayırın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yaratıcılığınızı uğraştığınız işlere kullanabilirsiniz. Kolektif veya sosyal konulara yönlenmek isteyebilirsiniz. Keyif aldığınız şeyler için harcama yapabileceğiniz zamanlar var. Abartıya kaçmamaya özen göstermelisiniz. Bugün tamamlanmasını istediğiniz konular gündeminizi etkileyecektir. Risk almak için acele etmeyin.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Evde yaşanabilecek kazalara karşı dikkatli olmanız gereken bir gündesiniz. Ailenizdeki eski konular gündeme gelebilir. Kendinizi aile içindeki mevzulara karşı fedakâr yaklaşım içinde olduğunuzu hissedebilirsiniz. İç sesinizi dinlemeniz sizin için iyi olacaktır. Gün içinde güven aradığınız yerlere çekilebilirsiniz. Akışta kalın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Hareket ve iletişimin yoğun olduğu bir gündesiniz. Gün içindeki ufak tefek kazalara karşı dikkatli olmalısınız. Yakın çevrenizdeki değişiklikler gündeminizi meşgul edebilir. Gün içinde yapacağınız ticari görüşmelere özenli davranmalısınız. Uğraştığınız işlerde tamamlanma söz konusu. Sosyal konular dikkatinizi dağıtabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Maddi kaynaklarınızla ilgili konular gündeminizi oluşturabilir. Çözemediğiniz konularda kabullenme ihtiyacı doğabilir. Uğraştığınız konularda yeteneklerinizi kullanmak işlerinizi kolaylaştırabilir. Gün içinde başkalarından gelen destekleri iyi değerlendirebilirseniz, kendinize vakit ayırabilirsiniz. Gün içinde cesur davranabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber