Geri Dön

Kontrolsüz vitamin tüketimi arttı! Ölüme sebep olabilir

Pandemi ile birlikte vitamin kullanımınında artış gözlendi. Vitaminlerin vücudumuza birçok faydası olsa da bilinçsizce tüketildiğinde büyük sorunlara yol açabilmektedir. İç Hastalıkları Uzmanı Dr. İsmail Erbaş, vitamin kullanımıyla ilgili bilgi verdi.

Kontrolsüz vitamin tüketimi arttı! Ölüme sebep olabilir

C Vitamini: Özellikle viral enfeksiyonlarda C vitamini besin kaynaklarından olan kuşburnu, hibiskus, kızılcık, brokoli, karnabahar, renkli biberler, maydanoz, kivi, ıspanak, alabaş, limon, portakal, greyfurt gibi besinleri ve bunlardan yapılmış sebze sularını tüketmek vücutta birikmiş ağır metalleri ve toksin atıklarını temizleyerek virüslerle savaşır.

E Vitamini: E vitamini yeterli miktarda alındığında enfeksiyon hastalıklarına karşı vücudu korur. Soğuk sıkım zeytinyağı, avokado yağı, çörek otu yağı, Hindistan cevizi yağı, balık yağları, kabuklu yemişler ve tohum yağları gibi iyi kalite olan fonksiyonel yağları beslenmenizde bulundurmanız önerilir.

D Vitamini: Yeterli D vitamini seviyesine sahip kişilerin Covid-19’a yakalanma oranı yüzde 52 azalıyor. D vitamini bağışıklık sisteminde kritik bir rol oynuyor. Yapılan araştırmalar yeterli D vitamini alamayan kişilerin hastalığı daha ağır geçirdiğini kanıtlıyor. D vitamininin en iyi kaynağı güneştir. Öğle saatlerinde 30 dakika güneşlenmek ve D vitamini yönünden zengin olan besinlerden; somon, alabalık, pisi balığı, kılıç balığı, yumurta, süt çeşitleri (yağ oranı düşük sütler, badem sütü, soya sütü) ve kültür mantarlarını beslenmenizde bulundurmak bağışıklık sisteminizi güçlendirir.

Kontrolsüz vitamin tüketimi arttı Ölüme sebep olabilir

Rastgele alınırsa toksik bir etki yaratabilir

Vitamin kullanımı, çok titiz ve çok düzenli aralıklarla yapılmalıdır. Eksikliği veya fazlalığı, kan testleri ile belirlenip tedavi planı uzman hekimlerce yapılmalıdır. Rastgele alınan vitaminlerin vücuda toksik etkisi bilinmelidir. Kontrolsüz bir vitamin kullanımının ölümcül sonuçlarının olacağı akılda tutulmalıdır.

Vitaminler yaşamsal süreçlerin işleyişinden sorumludur

Vücudumuz vitaminleri büyümek ve gelişmek için kullanır. Her vitaminin vücudumuzda ayrı bir görevi vardır, bazıları da birbirlerini desteklemek üzere birlikte çalışır. Vücudumuz D vitamini haricindeki vitaminleri üretemez. Bu yüzden bu vitaminleri tükettiğimiz gıdalarla birlikte almamız gerekir. Bu, vücudumuzun hem fiziksel hem de zihinsel sağlığı için çok önemlidir.

Kontrolsüz vitamin tüketimi arttı Ölüme sebep olabilir

B grubu vitaminler enerji salınımı reaksiyonlarında ve enerji metabolizmasında görev alıyor

B1 Vitamini (Tiamin): Karbonhidratların parçalanması gibi pek çok metabolik yolak için önemlidir ve normal enerji oluşum metabolizmasına katkıda bulunur. Tam tahıllı ürünler, börülce ve midye, bu vitamin için önemli kaynaklardır.

B3 Vitamini (Niasin): Yorgunluk ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunur. Niasin açısından zengin bazı yiyecekler, kümes hayvanları, fıstık, süt, balık, esmer pirinç ve tam tahıllı ürünlerdir.

B6 Vitamini: Özellikle karbonhidratlar olmak üzere besinlerin parçalanmasında önemli bir role sahiptir. Bunun yanı sıra yorgunluk ve bitkinliğin azalmasına da katkıda bulunur. B6 vitamini kaynakları ağırlıklı olarak kırmızı et, pirinç, patates ve ay çekirdeğidir.

B12 Vitamini: Normal enerji oluşum metabolizmasına ve normal kırmızı kan hücrelerinin oluşumuna katkıda bulunur. Bunun yanı sıra yorgunluk ve bitkinliğin azalmasına da katkıda bulunur. B12 vitamini açısından zengin yiyecekler, alabalık, somon ve dana etidir.

Kontrolsüz vitamin tüketimi arttı Ölüme sebep olabilir

A vitamini göz sağlığına faydalı

Vitamin A karotenoid denilen bir madde içerir, bu madde vücutta A vitaminine dönüştürülerek göz sağlığına katkı sağlar. Hayvansal gıdalardan elde edilen A vitamini retinol olarak adlandırılırken, bitkisel kaynaklı A Vitamini provitamin A karotenoid olarak adlandırılır. Karotenoidler insan hücrelerinde retinole dönüşerek A vitamini aktivitesi gösterirler. Antioksidan özelliği olan karotenoidlerin, en fazla A vitamini aktivitesi gösteren formu beta karotendir.

Görme için gerekli likopen prostat kanseri riskini azaltabilir. Dokuları ve cildi sağlıklı tutar. Kemik büyümesinde ve bağışıklık sisteminde önemli bir rol oynar. A vitaminin hafif yetmezliğinde göz kuruluğu oluşabilirken, ciddi yetmezliklerde gece körlüğü ortaya çıkabilir. Havuç, tatlı patates, kabak, yeşil yapraklı sebzeler, kavun, dolmalık biber, Çin lahanası, sığır eti, yumurta, şeftali A vitamininden zengin gıdalardır. Antioksidan özelliği sayesinde A vitamini ve bazı yağ moleküllerini korur.

Kontrolsüz vitamin tüketimi arttı Ölüme sebep olabilir

D vitamini

Kan, kalsiyum ve fosfor seviyelerinin korunmasına yardımcı olarak kemikleri güçlendiren D vitamini, diş ve yeni kemik oluşumunda da etkilidir. Çocuklarda D vitamini eksikliği raşitizm, kemik deformitesi ve diş hasarına neden olabilir. Yetişkinlerde D vitamini eksikliği osteomalazi, kemik kırıkları ve diş çürümesine neden olabilir. Bebekler, yaşlılar, koyu tenli bireyler, yeterli güneş ışığına maruz kalmayan kişiler, yağ emilim bozukluğu olan kişiler, inflamatuar bağırsak hastalıkları ve böbrek yetmezliği olan kişilerde D vitamini eksikliği riski daha fazladır. D vitamini sentezi için güneş ışığı gereklidir. Mantar, somon, uskumru, sardalye, ton balığı, yumurta D vitamini kaynakları arasındadır.

E vitamini

E vitamini yönünden zengin beslenmek Alzheimer hastalığının önlenmesine yardımcı olabilir. Yeşil yapraklı sebzeler, badem, ayçiçeği çekirdeği, zeytin, yaban mersini, fındık, domates ve avokadonun E vitamini içerir.

K vitamini

Kan pıhtılaşması için K vitamini gereklidir. Osteoporoz ve kemik kırıklıklarının önlenmesine yardımcı olur. Eksikliğinde kanama bozuklukları ve anemi görülebilir. Lahana, karaciğer, yumurta, süt, ıspanak, brokoli ve diğer yeşil sebzeler önemli K vitamini kaynaklarındandır.

Şiddetli Sevgi: Flört Şiddeti | Av. Cansen Erdoğan anlatıyor“Ailene benimle birlikte olduğunu söyleyeceğim! Abine aramızdakileri anlatacağım! Gönderdiğin fotoğrafları İnternet’te yayınlayacağım! Okulda kimseyle konuşmayacaksın! Arkadaşlarınla görüşmeni istemiyorum! Oraya gidemezsin! Bensiz hele bir git, görürsün sen dünya kaç bucakmış…” Bu sözler tanıdık geldi mi? Av. Cansen Erdoğan flört şiddeti kavramını, hangi davranışların flört şiddeti kapsamına girdiğini ve flört şiddetinin ceza hukukundaki yerini Pembenar izleyicileri için anlattı.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Sosyal açıdan, arkadaşlıklar içinde daha hareketli ancak sorumlu da olabilirsiniz. Gelecek beklentileriniz üzerinde durabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Hafta sonu olsa da, sizi meşgul eden sorumlu kılan koşullar var. Üstünüzde daha fazla yük taşıyabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Olaylara bakış açınızı sağlamlaştırabilecek durumlar var. Uzaklar, yolculuklar, eğitsel işler dikkatinizi çekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Bugün duygusal alanda kendinizi aşırı kastırmamalısınız. Belirli korkular ve endişeler yüzünden kendinizi yıpratmamaya bakın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Bugün aşkta ve karşılıklı konularda biraz daha esnek olmaya bakın. Evlilikte sorumluluklar dikkat çekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Hafta sonu olsa da bazı işler ve yükümlülükler olabilir. Bugün başkaları için de çok şey yapabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Sevdikleriniz ya da çocuklarla ilgili konularda daha düşünceli olabilirsiniz. Kendinize de zaman ayırmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Bugün evde ya da ailevi konularda bazı yükler, sıkıntılar gündeme gelebilir. Sizi bağlayan sorumluluklar içindesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Bugün düşüncelerinizi daha ciddi alabilir ve sözlerinizi tutmak isteyebilirsiniz. İş bağlantılı yolculuklar da gündeme gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Parasal konular üzerinde durmak ve uzun vadeli düşünmek isteyebilirsiniz. Teknik bir konu ile de daha çok ilgilenmek mümkün.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün burcunuzda Satürn ile birleşiyor. Kişisel konularda daha dikkatli ve hassas olabileceğiniz bir gündesiniz. Ailevi bir konu da sizi oldukça meşgul edebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Ay bugün Saka burcunda Satürn ile birleşiyor. Psikolojik açıdan dağınık ya da etki altında kaldığınız durumlar olabilir. Kendi endişelerinizi, duygularınızı anlamaya özen göstermelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber