Kalp rahatsızlıkların başına gelen hipertansiyonu çok da hafife almayın! Günümüzde dünya genelinde 1 milyardan fazla insanın sistolik kan basıncı değeri (SBP) 130 mm Hg ve üstü iken, diyastolik kan basıncı değeri ise (DBP) 80 mm’den azdır. Bu da demek oluyor ki aslında birçok insanın kan basınç değerinde ciddi bir problem var.

Eğer siz de bu soruna sahipseniz ve antjiyotensin dönüştürücü (ACE) enzim içeren ilaçları ömür boyu kullanmak zorunda iseniz, sağlıklı ve dengeli bir beslenme düzenine geçmelisiniz.  Bazı yaşam tarzı değişiklikleriniz ile birlikte bu hastalığı birçok gıda ile olabildiğince minimum düzeye indirebilirsiniz. Özellikle de potasyum ve magnezyum içeriği yüksek olanları dahil ederek kan basıncı seviyenizi düşürebilirsiniz. Peki bunlar hangi gıdalar derseniz haydi hep birlikte inceleyelim…

Turunçgiller

Greyfurt, portakal ve limonun gücünden faydalanın! Güçlü bir şekilde kan basıncınızı düşürücü etkiye sahip olan bu gıdalar ile kalp hastalığı riskinizi azaltabilirsiniz. Yapılan birçok çalışmada sitrik asit içerikli gıdaların SBP yani yüksek tansiyon değerinizde azalma gösterdiği kanıtlanmıştır. Aynı zamanda yüksek flavonoid içerikleri ile bağışıklık destekleyici etki de gösterirler. Özellikle greyfurt suyu bedende aniden etki gösterebilmektedir. Eğer yüksek dozda ilaç kullanıyorsanız dikkatli tüketmelisiniz!

Yağlı Balıklar

Omega-3 yağ asidi zengini olan yağlı balıklar tam bir kalp dostudur. Vücuttaki iltihabı azaltarak oksipin adı verilen kan damarını daraltan bileşiklerin seviyesini düşürür.  Bu sayede de kan basıncınız düşmüş olur. Yine yapılan birçok araştırmaya göre Omega-3 zengini gıda tüketimi SBP ve DBP seviyesini düşürmektedir. Bu sebeple hipertansiyon hastası iseniz, haftada 2 kez düzenli olarak somon balığı gibi yağlı balık tüketmenizde fayda var.

Kabak Çekirdeği

Bu kadar küçük bir gıdanın ne kadar etkisi olabilir ki diyorsanız yanılıyorsunuz! Sadece 3 gram kabak çekirdeği tüketmeniz bile kan damarlarınızın gevşemesine yardımcı olur. İçeriğindeki yüksek oranda magnezyum, potasyum ve arginin ile bedendeki kan basıncını düşüren nitrik oksit üretimini arttırır. Bu sayede tansiyonunuz düşer. Tabii yine uygun miktarda tüketmeye özen göstermelisiniz.

Fasulye ve Mercimek

Fasulye ve mercimek ikilisi lif, potasyum ile magnezyum içeriği yüksek olan gıdalardandır ve bu bağlamda yüksek tansiyonu düşürücü etki gösteriler. Üstelik yüksek oranda düşürücü etkiye sahip olduğu araştırmalar ile kanıtlanmış durumdadır. Aynı zamanda çok iyi bitkisel protein kaynaklarındandır.

Havuç

Birçok insanın diyetinizdeki temel gıdalardan olan havuç çok iyi bir beta-karoten kaynağıdır. Kan basıncını düşürücü etkisi ise içeriğindeki klorojenik ve kafeik asit gibi fenolik bileşikler aracılığı ile olur. Bu maddeler ile vücutta iltihap azaltıcı etki gösterir. Bu da yüksek kan basıncını azaltır. Pişmiş ve çiğ olarak tüketilmesine rağmen yüksek tansiyon için çiğ olarak tüketmeniz daha faydalı olacaktır.

Domates

Tam bir likopen ve potasyum kaynağı olan domates, kalp sağlığı üzerine olumlu etki göstermektedir. 21 adet yapılan farklı çalışmaya göre, kalp hastalığına bağlı ölüm riskini azaltıcı etki göstermektedir. Aynı zamanda likopen içeriği bağışıklığınızı da arttırmaktadır. Günlük diyetinize eklemenizde fayda var.

Pancar

Son derece besleyici özellikteki pancar, kan basıncı dengeleyici özelikte bir gıdadır.  Damarlarınızı gevşeterek tansiyonu düşürmesine yardımcı olan nitrat bakımından oldukça zengindir. Sadece 250 ml pancar suyu içmeniz dahi bedene etki edecektir. Aynı zamanda genel sağlığınızı da arttırıcı etki gösterecektir.

 

Yüksek Gıda Mühendisi

Merve Karataşlı

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet