Gebelikte nelerden kaçınmalıyız?

Hamilelik 9 ay süren uzun bir bekleyiştir. Bu dönem, anne adayının bebeğinin sorumluluğunu üstlendiği, tüm günlük alışkanlıklarını değiştirdiği hem fiziksel hem de duygusal olarak yeni bir sürece hazırlandığı dönemdir. Hamilelik sırasında hem bebek hem de anne adayı için dikkate alınması gereken birkaç durum vardır. Bunlar bazen bir kadının hamilelik sırasında rahat hissetmesini sağlar ve bazen bebeğin sağlığı için kritik öneme sahiptir.

Kontrollü egzersiz yapılabilir

Hamilelik sırasında egzersizin anne adayları için ağrıyı azaltmaktan doğum sürecini kolaylaştırmaya kadar birçok faydası vardır. Ancak hamilelik sırasında yanlış hareketler yapmak da çok tehlikelidir. Aşırı yorgunluğa yol açmayacak düzeyde egzersiz yapmanız çok önemlidir. Hamilelikte pilates, yoga, yürüyüş gibi sizi yormayacak ancak esnekliğinizi ve formunuzu koruyacak egzersiz dalları önerilir. Bununla birlikte, bisiklete binme, ağırlık kaldırma ve koşu gibi ani, yorucu ve ağır egzersizlerden uzak durmak hamilelik sırasında en önemli hususlardan biridir.

Sağlıklı besinleri daha sık tercih edin

Hamilelik sırasında dikkat edilmesi gereken en önemli şeylerden biri beslenme sürecidir. İlk 3 ay anne karnındaki bebek anne adayının beslenmesinden olumlu ya da olumsuz etkilenmez. Bu süre zarfında hamile kadın mide bulantısı ve koku hassasiyeti yaşamaya başlarsa, midesini bozan yiyecekleri yemek zorunda kalmaz. Hamilelikte beslenme süreci ile ilgili dikkat edilmesi gerekenler 3. aydan sonra önem kazanmaya başlar. Hamileliğin ilk 3 ayında folik asitten zengin besinler önemlidir. Hamilelik döneminde anne adayları protein, kalsiyum, fosfor ve magnezyum gibi vitaminleri almalıdır. Bunun için et, süt ve süt ürünleri ile sebze ve meyve tüketimine özen gösterilmelidir. Bununla birlikte, bağırsak bakterilerinin üretimini tetikleyebilecekleri için salam, sosis ve sosis gibi işlenmiş gıdalardan kaçınılmalıdır.

Uzun süreli yolculuklarda ekstra önem gerektiriyor

Anne adayının kanama veya düşük yapma riski olmadığı sürece son 4 haftadan önce araç kullanmanın bir zararı yoktur. 26. haftadan önce hava yolculuğunda bir sakınca görülmezken, 26. haftadan sonra doktor raporu istenmektedir. 3 saatten az uçuş süresi olan anne adaylarının yolculuk boyunca bol su içmeleri, baldır egzersizleri ve aktiviteleri yapmaları yeterlidir. Ancak daha uzun yolculuklarda bunlara ek olarak varis çorapları da gerekebilir.

Doğru yatış pozisyonu sağlıklı uyku için gerekli

Hamilelikte uyku pozisyonu da önemlidir. Hamilelik sırasında uterus tüm ağırlığını omurga ve sırt kaslarına verir ve bu da kan damarlarının daralmasına neden olur. Bu nedenle özellikle hamileliğin son birkaç haftasında sırt üstü yatmak önerilmezken, uyurken yuvarlanmak bebeğinize zarar vermez. Hamilelik sırasında en iyi pozisyon yan yatmaktır. Daha rahat kan akışı sağlamak için sol tarafa yatmanın en iyisi olduğu bilinirken, anne adayı kendisi için rahat olan oryantasyonda yatabilir. Yatarken bükülmüş dizlerinizin arasına bir yastık koymak da anne adayları için uykuyu daha rahat hale getirebilir. Uyurken pozisyon değiştirmek ürkütücü bir durum değildir ama hamilelikte dikkat edilmesi gereken konulardan biridir, anne adayının uykuya dalmak için tekrar sağa veya sola dönmesi tavsiye edilir.

Ayakta uzun süre kalınmamalıdır

Hamilelik sırasında kan pıhtılaşması olasılığı yüksektir. Bu şişkinliğe ve bazen vücut ağrısına neden olabilir. Basınçtan kaynaklanan varis oluşumunu azaltmak için uzun süre ayakta kalmamak veya istirahat halindeyken ayaklarınızı yüksekte tutmak bu tip durumlar için en pratik çözümlerden biridir. Ayrıca varis çorabı edinmek bu konuda alınabilecek en iyi önlemlerden biridir.

Hamilelik sürecinde normal yaşantıdaki gibi devam edilmesi önerilir. Dikkat etmeniz gereken bazı durumlara önem verip, doktorunuzun tavsiyelerine uymanız bu süreci rahat ve güzel bir şekilde geçirmenizi sağlayacaktır.

 

Kadın Sağlığı & Doğum, Estetik Jinekoloji Uzmanı Op. Dr. Burcu Kardaş Arslan

www.instagram.com/dr.burcukardasarslan/?hl=tr

https://www.drburcukardasarslan.com/