Geri Dön

Kaygının azı tembelleştiriyor, fazlası konsantrasyonu bozuyor

Lise ve üniversite sınavlarına hazırlanan öğrencilerin sınav yaklaştıkça sınavla ilgili kaygıları da artıyor. Kaygının dozunu ayarlamak ise çok önemli. Uzmanlar "Kaygısız olmak tembelliğe yol açarken aşırı kaygı ise konsantrasyonu etkileyebilir" uyarısında bulunuyor. Ayrıca ebeveynlerin yüksek beklentileri de kaygıyı artırıyor

Kaygının azı tembelleştiriyor, fazlası konsantrasyonu bozuyor

Klinik Psikolog Esma Uygun, yaklaşan LGS ve YKS sınavlarına hazırlanan adayların kaygı düzeylerinin yükseldiğini kaydetti. 

'Normal seviyede yaşanan kaygı sağlıklıdır '

Sınav zamanlarında ortaya çıkan kaygıyı, “aşırı sıkıntı ve endişeye yol açan psikolojik bir durum” olarak tanımlayan Uygun, “Çoğu insan sınavlardan önce kaygı ve korku yaşar. Aslında, normal seviyede yaşanan kaygı kişiyi korur ve sağlıklı bir duygudur. Kişileri psikolojik ve fizyolojik olarak uyanık tutar ve daha iyi iş çıkarmak için yardımcı olur. Ancak kaygı ve korkunun aşırı düzeyde yaşanması, kişinin günlük yaşantısını olumsuz etkileyerek performansının da azalmasına ve bozulmasına neden olur. Kaygıyı yönetmek için adayın kendisine uygun bir motivasyon bulması, korkuya dönüştürmeden olumlu bir yöne yönlendirmesi, boş vakitlerinde sevdiği aktivitelere yönlenmesi ve bir hobi edinmesi gerekir” dedi. 

Sınav kaygısı birçok semptoma yol açıyor 

Sınav kaygısının adaylarda çeşitli seviyelerde fiziksel, bilişsel, davranışsal ve duygusal semptomlara neden olduğunu söyleyen Uygun, sözlerine şöyle devam etti: 

“Fiziksel olarak kişide kalp çarpıntısı, nefes alış verişte farklılıklar, havatadan bağımsız terleme veya üşütme, odaklanmada güçlük, baş ağrısı, uykuya dalmada güçlük, aşırı yorgun hissetme, yeme düzeninde değişimler, titreme, ağızda kuruluk ve bulantı gibi sorunlara yol açıyor. Bilişsel ve davranışsal olarak ise kişi kaygı ve korku yaratan durumdan kaçınma davranışı sergileyebilir. Bu tür kişiler genellikle kendilerini eleştirir ve hedefe olan içsel motivasyonlarına zarar verirler. Negatif olarak kişinin kendini eleştirmesi bedenini, duygulanımını ve zihninden geçen düşünceleri etkiler ve düşünce hatalarına yol açar. Örneğin sınav kaygısı yaşayan kişinin ‘sınavda kontrolümü kaybedeceğim ve başarısız olacağım’ veya ‘bu sınav çok zor ve kesin yapamayacağım’ gibi negatif düşünce hataları, daha fazla kaygılanmasına ve duruma karşı kontrolünü kaybetmesine neden olur. Bu negatif düşünce kalıpları çaresizlik hissine yol açarak motivasyon ve konsantrasyonu etkiler. Ayrıca sınav kaygısı yaşayan kişiler istediği performansı sergileyemeyince kendisine yönelik kızgınlık, öfke ve çaresizlik duyguları içinde duygusal semptomlar da sergileyebilirler.” 

'Ebeveynler çözüm aradıklarını hissettirmeli' 

Bu dönemde çok yüksek düzeyde kaygı yaşayan ebeveynlerin olduğunu söyleyen Uygun, “Ebeveynlerindeki bu kaygılar ve beklentiler, ayrıca sınavla ilgili çevredeki insanların beklentileri çocuklardaki kaygı seviyesini artırıyor. Sınav kaygısı yaşayan çocukları varsa onlarla konuşmaları gerekiyor. Onu kaygılandıran düşüncelerin neler olduğu, ne olmasından endişelendiği, ne tür güçlükler yaşadığı öğrenilirse faydalı bir sonuca varılabilir. Ancak tüm çabalara rağmen sınav kaygısını çocuğun yönetemediği görülüyorsa, karamsar, mutsuz ve sürekli heyecanlı olduğu, uykularının kaçtığı, ders çalışma performansının düştüğü gözlemleniyorsa, çözümleme de zorluk yaşanıyorsa mutlaka bir uzmandan danışmanlık alınmalı” dedi. 

Psikoterapi ile aşırı kaygılardan kurtulmak mümkün mü? 

Klinik Psikolog Esma Uygun, adayların olumsuz sonuçlara neden olan aşırı sınav kaygısından kurtulabilmeleri için psikoterapi seansları uyguladıklarını söyledi:

“6 seanslık psikoterapi öncesi ilk etapta bir kez Moxo Testi uygulanıyor. Bu test ile amacımız çocuk ve gençlerin dikkatini ölçmektir. Hafif düzeyde kaygı başarıyı getirir ancak yüksek düzeydeki kaygı başarısızlığı getirecektir. Seansların sonunda ise uzmanlarımız tarafından uygulanacak testler ile kaygı seviyesindeki değişim saptanıyor.”

Eda İle Ne Konuştuk? - Sibil ÇetinkayaSempatik tavırları ve giyim tarzı ile birçok kişinin beğenisini kazanan Sibil Çetinkaya, Eda Özdemir'in bu haftaki konuğu oldu.
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Enerjinizi yapıcı uğraşlara ayırmalısınız. Fiziksel açıdan gerginlik yaratan koşullar olabilir. Pişman olmamak için aceleci davranmayın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün kendi iç dünyanızda daha huzursuz olabilir. Yeni bir adımın eşiğinde gibi hissedebilirsiniz. Ancak hızlı kararlardan kaçının.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün sosyal konularda daha aktif olabilirsiniz. Gelecek yönünde yeni fikirler de gündeme gelebilir. Arkadaşlıklar içinde daha sakın kalmaya bakın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Hafta sonu olmasına karşın bugün kendinizi çok hareketli hatta sorumlu hissedebilirsiniz. Duygusal açıdan önyargılı olmamaya bakın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Yüksek bir enerjiniz ve kendinize güveniniz var. Ancak inançlar ve fikirler söz konusu olduğunda biraz daha anlayışlı olmaya da çalışmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bu yeni bir adım atma, yenilik yapma arzusu yüksek olmakla birlikte, bu durum sizde içsel gerginliğe de neden olmakta. Korkularınızı dengelemelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Karşılıklı konulara, özellikle evlilikte daha sakın düşünmek gerekiyor. Kendinize daha çok güvenli ve sert tepkilerden uzak durmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün boş kalmayacak istemeyecek ve fiziksel açıdan bir şeyler yapmak isteyeceksiniz. Enerjinizi yıkıcı yönde kullanmamalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Duygusal açıdan özgür ve daha hareketli olmak istediğiniz bir gününüzdesiniz. Ancak kimi zaman gereksiz tartışmalara da girebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün evde daha çok zaman geçirebilir ya da süregelen bir işi tamamlamak yönünde çok çaba sarf edebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Sözlerinize daha çok özen gösterin. Son derece inandırıcı olabileceğiniz gibi aşırı sert de konuşabilirsiniz. Yakın çevrenizde hareketlilik yüksek.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Enerjinizi yaratıcı alanlara odaklamaya çaba sarf edin. Duygusal açıdan daha çok desteğe ihtiyacınız olabilir. Paranızı daha dikkatli kullanmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber