Sebzelerin vücut için ne denli faydalı olduğu tartışılmaz! Genel olarak çoğu sebzenin kalorisi düşük, vitamin, mineral ve lif değeri yüksek olması ise bedene tam bir bonus etkisi diyebilirim. Bununla birlikte bazı sebzeler ise iltihapla savaşma ve birçok hastalık riskini azaltma gibi etkilere sahiptir. İşte dünyanın en sağlıklı olan 5 sebzesi;

Ispanak

Yeşilin gücünü çok da hafife almayın derim. Listenin başında ıspanak gelmesinin temel sebebi tabii içerisindeki besin elementlerinin çokluğu. Sadece 30 gram yani ortalama bir fincan kadar ıspanak günlük A vitamini ihtiyacınızın %56’sını karşılarken günlük K vitamini ihtiyacınızın da tamamını karşılar. Üstelik sadece 7 kaloriye denk gelmektedir. Bunların dışında kronik hastalıkları dahi önleyebilecek çok sayıda antioksidan içermektedir. Beta karoten ve lutein bakımından zengin olması kansere karşı koruyucu etki göstermektedir. Aynı zamanda kardiyovasküler hastalıklara karşı da bedende olumlu etkisi bulunmaktadır. Beslenme rutininize özellikle ıspanağı eklemenizi öneriyorum.

Havuç

Tam bir A vitamini deposu! Sadece bir fincan dilimlenmiş havuç günlük A vitamini ihtiyacınızın %428’inin karşılar. Yani günlük ihtiyacın 4 katından fazla A vitamini almış olursunuz. Bu mucize sebzeye turuncu rengini veren madde içeriğindeki beta karotendir. Beta karoten ise çok güçlü bir antioksidandır ve kansere karşı bedeni korumakla da görevlidir.  Beta karoten üstelik bedende A vitaminine dönüşebilen bir maddedir. Aynı zamanda C ve K vitamini bakımından da oldukça zengin olan havuç potasyum.  Mineral içeriği ile de bedende olumlu etki göstermektedir.

Brokoli

Turpgiller ailesine ait olan bu sebze kansere karşı bedeni koruyan bir mucizedir. Sülforafan içeriği ile tümör büyümesini önlemeye yardımcı olduğu yapılan çalışmalar ile kanıtlanmış durumdadır. Aynı zamanda kronik birçok hastalığa karşı da koruyucu etki gösterir. Tabi bütün bunların dışında içeriğinde çok fazla da besin elementi vardır. 90 gram brokoli günlük K vitamini ihtiyacının %116’sını karşılamaktadır.  C vitamini ihtiyacının ise %135’ini karşılar. Yüksek miktarda potasyum, magnanez ve folat içermektedir. Bedeninizi oksidatif strese karşı koruyan bu sebzeyi tüketmeye özen göstermenizde fayda var diyorum.

Brüksel Lahanası

Yine Turpgiller ailesinden olan bir sebze! İçeriğindeki antioksidan bir madde olan kaemperol ile hücre zararını engellemeye yardımcı olur. Bu madde aynı zamanda oksidatif hasarı azaltırken kronik hastalıkları da önlemeye yardımcı olur. Bu mucize sebzenin içerisindeki bazı spesifik enzimler kolorektal kanseri önlemeye yardımcı olur. Ayrıca her porsiyonunda yüksek oranda C vitamini, A vitamini, K vitamini, folat, manganez ve potasyum bulunur. Vücuttaki detokfikasyounun artmasına da yardımcı olan muhteşem bir sebzedir. Haftada 1 kez dahi olsa tüketmeniz sağlığınız için önemlidir.

Pazı

Kalorisi düşük ama beden için gerekli olan birçok vitamin ve mineralleri içeren muhteşem bir sebze daha! 35 gramında sadece 7 kalori bulunmaktadır. Aynı zamanda A, C ve K vitaminleri bakımından zengin olan pazı yüksek oranda magnezyum ve manganez minerallerini de içermektedir. Bu mineraller ise vücut için oldukça önemli etkidedir. Vücuttaki metabolik reaksiyonları düzenleyen, sindirim sisteminden bağışıklığa kadar olumlu etki gösteren minerallerdendir. Pazı aynı zamanda kan şekerini dengeleyerek özellikle şeker hastalarında görülen hasarı azaltmaya yardımcı olur. Haftada birkaç kez istediğiniz şekilde tüketmeniz yararınıza olacaktır.

 

Sağlıkla kalın…

 

Yüksek Gıda Mühendisi

Merve Karataşlı